Rzihovi letali Asir 1 in Asir 2

U spešni graditelj in letalec z drsnim letalom v Mariboru, Oskar Rziha, je leto dni za prvim, brezmotornim, zgradil kar dve, tokrat motorni letali, večje in manjše, poimenovani Asir 1 in 2. Konstruiral ju je od maja 1910 dalje, ko se je vrnil z orožnih vaj, gradnja pa je potekala pozimi 1910/11. 2. aprila 1911 ju je že razstavil v mariborski unionski dvorani.
Asir 1 je bil enokrilec z 11 m razpetine, več kot dvema metroma krilne globine in s 23 m2 nosilne površine. Krila so imela na konceh krilca, v višinski stabilizator s površino 5 m2 je bilo vgrajeno dvodelno višinsko krmilo. Komande vseh krmil so vodile na volan in pedala ter so bile zelo solidno in domiselno izvedene. Motor delfosse je razvijal 36,8 kW (50 KM) in je poganjal štirilistni vijak, ki ga je prav tako konstruiral Rziha in je od njega pričakoval posebno ugoden izkoristek. Letalo je tehtalo 300 kg. Vse lesene in kovinske sestavne dele so izdelali mariborski obrtniki. V kratkem času ga je bilo mogoče sestaviti ali razstaviti, kar je zelo olajšalo njegov transport.
Asir II, prav tako enokrilno letalo, je imelo 7,5 m razpetine in 14 m2 nosilne površine. Tehtalo je 210 kg, poganjal pa naj bi ga motor istega proizvajalca (Delfosse), vendar šibkejši: 18/22 kW (24/30 KM). Ta motor pa do razstave ni prišel v Maribor, zato so manjše letalo razstavili le z maketo motorja, ki jo je izdelal knjigovez Zorčič. Pri gradnji teh letal so sodelovali še mizarja Hochegger in Gottlich, z nasveti in pomočjo pri delu pa Josef Trutschl in Josef Fell.
Razstava od 2. do 9. aprila je privabila veliko obiskovalcev, mnogi so prišli tudi iz oddaljenih krajev peš v Maribor, če naj verjamemo poročilom, celo iz Gradca. Rziha je publiki sam razlagal konstrukcijske posebnosti in delovanje letal, strokovnjaki pa so si bili po njunem ogledu enotni v oceni, da delujeta ugodno tako tehnično kot estetsko in vzbujata vtis trdnosti.
Po razstavi je prišlo na vrsto poskusno letenje na tezenskem vojaškem vežbališču. Asir 1 se je po kratkem zaletu takoj strmo vzpel, kar je tako presenetilo neveščega pilota, da ga vzraku ni mogel obvladati. Letalo je strmoglavilo in se razbilo, Rziha pa jo je odnesel brez hujših poškodb. Vendar ga je po tej nezgodi minilo veselje do letalskih poskusov. Kakšna je bila usoda manjšega letala Asir II, ni znano.

Vir: dr. Sandi Sitar; Letalstvo in Slovenci I.

Objave iz iste kategorije: