Mustang P-51 D

Mustang P-51 D v letu

Opis

Letalski modeli iz penastih materialov so se med modelarji že dodobra uveljavili. Hitra in cenena gradnja je kot nalašč, da v kratkem času izdelamo model in ponavadi vgradimo komponente, ki se valjajo po predalih modelarske delavnice.

Model Mustang je preprost za izdelavo, v letenju pa celo prekaša marsikateri leseni model. Model spuščamo iz roke, kar pomeni, da model nima podvozja. S tem se izognemo nepotrebnim lomom modela med pristajanjem v travo, v zraku pa deluje zelo realistično. Prednost tega modela je tudi v tem, da ne potrebuje vzletne steze.
Model ima krmiljeno višino, nagib in vrtljaje motorja. Model nima vodljive smeri, vendar za osnovno letenje to zadostuje.

Za gradnjo potrebujemo 5 in 10 cm debel stiropor gostote 15 kg/m2, nekaj vezane plošče in lepilni trak različnih širin in barv. Od orodja bomo potrebovali žago z grelno žico za rezanje stiropora z napajalnikom, nekaj pripomočkov pa si bomo naredili kar sami. Načrt je risan v merilu 1:2, zato ga je najbolje v fotokopirnici povečati na pravo velikost.

Model prekrivamo z barvnim lepilnim trakom, ki ga trak za trakom lepimo na površino. Z uporabo različnih barv lepilnega traku lahko pričaramo različne barvne kombinacije. Lepilni trak se na obrušeno in očiščeno površino stiropora lepo prime, ko se model malo postara, pa rad na nekaterih delih odstopi. Da naredimo model trdnejši in izboljšamo spoj lepilnega traku in stiropora, lahko površino stiropora premažemo z belim mizarskim lepilom, ki ga nekoliko razredčimo z vodo. Pred prekrivanjem z lepilnim trakom mora biti ta površina temeljito suha.

Mustang P-51 D na tleh

Krila

Iz tanke vezane plošče si najprej odrežemo in natančno zbrusimo šablone za rezanje stiropora v profilirano obliko. Šablone navrtamo z 1 mm debelim svedrom, da jih lahko kasneje z bucikami pritrdimo na stiropor. Krilo je sestavljeno iz štirih segmentov, ki jih odrežemo iz 5 cm debelega stiropora. Najprej odrežemo vse štiri bloke po dimenzijah, ki so podane na načrtu.

Profil krila režemo na vsakem segmentu posebej in jih šele kasneje zlepimo skupaj. Z bucikami najprej pritrdimo obe spodnji šabloni in z vročo žico odrežemo spodnjo konturo krila. Na spodnjo šablono položimo še zgornjo in odrežemo zgornjo konturo profila. Tak postopek ponovimo na vseh štirih segmentih krila. Tako odrezane segmente zlepimo skupaj za vsako polovico krila posebej. Na sredini nekoliko pobrusimo naležno površino, da oba krila tvorita blag V-lom. Le toliko, da je zgornja kontura krila v liniji in zlepimo še krilo v sredini.

Zaključke kril polkrožno obrusimo z obrabljenim brusnim papirjem zrnatosti 150. Nov brusni papir ima še zelo groba zrnca za brušenje in stiropor nekoliko natrga, nekoliko obrabljen pa ima zrnca že obrabljena in lepo brusi stiropor.

Krilo v sredini, kjer nalega v trup, na prednjem in zadnjem delu nekoliko prirežemo, da je spoj krila in trupa pravokoten. Najbolje je, da krilo pred prekrivanjem opašemo v odprtino trupa.
Tako pripravljeno krilo narahlo zbrusimo s finim brusnim papirjem in površino temeljito očistimo prahu.

Mustang P-51 D

Prekrivamo najprej spodaj s širokim lepilnim trakom tako, da se oba trakova za 5 mm prekrivata. Med lepljenjem imamo krilo ves čas v negativni šabloni iz stiropora, ki nam je ostala od rezanja. Krilo se nekoliko ukrivi, vendar se bo poravnalo, ko bomo prekrili še zgornjo površino.

Pred rezanjem krilc je najbolje, da na krilo z različnimi barvnimi lepilnimi trakovi že naredimo barvno shemo. Na koncu pa na krilo zarišemo potek krilc, in jih z ostrim skalpelom odrežemo pravokotno glede na spodnjo površino krila. Krilce moramo na zgibu odrezati pod kotom. Najbolje je krilce postaviti na rob mize, na zgornji strani pa 8 mm zamakniti kovinski trak.

Z novim skalpelom nato odrežemo poševni rob in pazimo, da vedno nalega na obeh robovih. Krilce postavimo na krilo in ga zavihamo navzgor, da stoji na zgornji površini krila, ter z lepilnim trakom zalepimo spoj. Krilce nato odklonimo navzdol do skrajne lege in polepimo še zgornji spoj. Pri tem je treba biti pazljiv, da lepilnega traku ne napenjamo preveč, kajti krilce se mora lepo pregibati navzgor in navzdol.

Na spodnji strani krila odrežemo dve odprtini za servomotor in naredimo utor za napajalno žico. Nad utor zalepimo nosilec servomotorja iz vezane plošče in nanj privijačimo servomotor. Servomotor lahko tudi prelepimo s krep lepilnim trakom in ga z lepilom za stiropor prilepimo v svoje ležišče. Iz vezane plošče debeline 1,5 do 2 mm izrežemo dve ročici in ju vlepimo v krilca. Servomotor in krilce povežemo z 1,5 mm debelo jekleno žico in pazimo, da je dolžina žice ravno pravšnja, da se nevtralna lega servomotorja in krilca pokrivata.

Mustang P-51 D

Višinski in smerni stabilizator

Višinski stabilizator naredimo enako kot krilo. Iz tanke vezane plošče izrežemo obe šabloni in z žago za stiropor odrežemo profil. Obe polovici zlepimo skupaj in površino zgladimo s finim brusnim papirjem. Celotni višinski stabilizator prekrijemo z lepilnim trakom in enako kot pri krilcih odrežemo gibljivi spoj višinskega krmila. Na višinsko krmilo vlepimo še ročico, ki jo izdelamo iz 1,5 do 2 mm debele vezane plošče.

Smerni stabilizator odrežemo kar iz 6 mm debelega deprona ali stirodura. Robove polkrožno zaoblimo. Kdor je bolj vešč pri delu z žago za stiropor, lahko pri stabilizatorju iz stirodura, zadnji rob nekoliko stanjša. Tako tanjšanje nima vpliva na samo letenje, pripomore pa k lepšemu videzu modela.

Mustang P-51 D

Trup

Pred izdelavo trupa si moramo narediti šablone, po katerih bomo odrezali pravo obliko trupa. Če bomo izdelali le en model, lahko te šablone naredimo iz debelejšega kartona, če pa bo teh modelov več, pa iz tanke vezane plošče. Šablone navrtamo s svedrom premera 1 mm, da jih lahko z bucikami pritrdimo na stiropor. Trup izdelamo iz bloka stiropora dimenzije 86 x 17 cm in debelega 10 cm.

Na zgornji in spodnji strani s flomastrom narišemo središčnico in nanjo položimo šablone trupa iz vrha. Z žago za rezanje stiropora odrežemo najprej eno stranico in nato še drugo. Dobili smo obliko trupa v tlorisu. Odrezek stiropora pustimo na svojem mestu in z bucikami pritrdimo še obe bočni šabloni. Z žago za stiropor odrežemo še to obliko. Sedaj lahko odstranimo ves odvečni stiropor in dobimo obliko trupa z ostrimi vogali.

Iz vezane plošče 4 mm si odrežemo štiri šablone za rezanje okrogline na trupu. Uporabimo tršo vezano ploščo, mehka se zaradi vroče žice hitro pregreje. Skoznje zvrtamo štiri luknje premera 4 mm in jih z vijaki M4x15 privijačimo skupaj. Preden pa vijake trdno zategnemo med obe ploščici vstavimo 0,8 do 1 mm debelo jekleno žico, ki jo ukrivimo po obliki na načrtu. Ena šablona ima nekoliko manjši premer, druga pa večji. Na zunanji strani šablon, kjer žica gleda ven, ukrivite dva ušesa, kamor boste pred rezanjem zataknili napajalno žico. Šablona z večjim premerom se uporablja za rezanje krivine od nosa trupa do kril, šablona z manjšim premerom pa od kril do zadnjega dela trupa.

Mustang P-51 D

Na šablono zataknemo napajalni kabel in ga priključimo na napajalnik z napetostjo 1 do 2 V in tokom 2A. Žica se bo segrela, zato šablono samo prislonimo na vogal in počasi vlečemo vzdolž trupa. Nastala bo polkrožna oblika trupa.

Tako oblikovan trup sedaj lepo zbrusimo s finim brusnim papirjem in površino temeljito očistimo prahu. Na prednji del trupa z bucikami fiksiramo še dve šabloni za izrez pokrova motorja. Oblika šablon se lepo prilega obliki trupa, zato rezanje tega pokrova ne bi smelo delati težav. Odrezan pokrov odstranimo in s pripravo, ki jo naredimo iz trde vezane plošče in jeklene žice, odrežemo utor v trupu. V tem utoru se bo nahajal akumulator, sprejemnik in regulator vrtljajev motorja. Z isto pripravo, le da žico obrnemo na zunanjo stran, nasprotno od stranskih vodil, odrežemo še odprtino za motor.

Pod višinskim stabilizatorjem naredimo utor za servomotor in nanj prilepimo mizico. V trupu odrežemo še utore za napajalne kable servomotorjev.

Iz vezane plošče, debeline 3 mm, odrežemo oba rebra 1 in 2, ter prilagodimo pritrdilne in hladilne odprtine na naš motor. Rebra zalepimo enega na drugega, na trup pa jih bomo kasneje prilepili z lepilnim trakom.
Celoten trup prelepimo z lepilnim trakom. Zaradi okrogle oblike trupa gre prekrivanje nekoliko počasneje, vendar se s premišljenim lepljenjem lahko doseže lep rezultat.

Mustang P-51 D barvna shema

Najbolje je cel trup prelepiti s tisto barvo lepilnega traku, ki jo je največ ali pa je najsvetlejša. Kasneje na to plast zalepimo še barvne trakove ali poljubne nalepke. Ker ima model elektro pogon in ni primeren za letenje v mokrem vremenu, lahko manjše detajle preprosto sprintamo na papir in ga s pomočjo prozornega lepilnega traku prelepimo na svoje mesto.

Kabina je izdelana na preprost način iz prozorne plastike. Ker nima vsak možnosti vakuumiranja okrogle oblike kabine, pa tudi izdelava pramodela vzame preveč časa, je kabina odrezana iz ravne plošče prozorne plastike. Na načrtu je narisana mreža te kabine, ki jo odrežemo, nato pa spoje zalepimo z ozkim lepilnim trakom. Tudi pritrditev na trup izvedemo z enakim ozkim trakom v isti barvi.

Mustang P-51 D

Montaža

Krilo in stabilizatorje na trup prilepimo z lepilnim trakom, ki ga pred lepljenjem prepognemo, da dosežemo vse vogale. Pazimo na pravokotnost in poravnanost vseh krmil.

Motor privijačimo na prednje rebro, tega pa z lepilnim trakom utrdimo na nos trupa. Motor nima zamika navzdol, saj je model nizkokrilnik. Praksa je pokazala, da nekateri modeli letijo čisto zadovoljivo tudi brez stranskega zamika motorja v desno. Če boste uporabili močan motor in veliko eliso, bo zamik motorja v desno treba upoštevati.

V primeru močnega motorja je smiselno na spodnjo stran kril že na začetku predvideti nosilec v obliki smrekove letvice ali karbonske cevke. Za tak nosilec preprosto že na začetku pred prekrivanjem krila, odrežemo utor na spodnji strani in vanj zalepimo letvico ali cevko.

Mustang P-51 D različne barve sheme

Servomotorji se privijačijo na mizice ali pa kar vlepijo v utore. Za napajalne kable naredimo utore, v katere jih potisnemo in jih preprosto prelepimo z lepilnim trakom.

Regulator vrtljajev se nahaja tik za motorjem in ga s pomočjo ježka pritrdimo na svoje mesto. Za njim se nahaja akumulator in sprejemnik. Na zadnji strani utora v trupu je potrebno odrezati odprtini na vsaki strani, da vstopni zrak v nosu trupa lahko na zadnjem delu izstopa in le tako zagotovi zadostno hlajenje motorja in elektronskih komponent.

Težišče modela se nahaja 45 – 50 mm od prednjega roba krila, oziroma od prednje točke, kjer krilo seka trup. Za prve polete je bolje imeti težišče nekoliko bolj naprej, s tem bo model nekoliko hitrejši v letu, vendar veliko bolj stabilen. Kasneje s poskusi določite pravo težišče, ki vam najbolje odgovarja.

Objave iz iste kategorije: