Lotos 3300

Radijsko voden jadralni letalski model s pomožnim elektromotorjem je namenjen za termično jadranje. Ker ima model vgrajene elerone in flape, je letenje z njim lahko zelo natančno.

Razpon: 3320 mm
Dolžina: 1460 mm
Masa: cca 2150 g
Površina: 70 dm2
Nosilnost: 31 g/dm2
Material: topol, smreka, balsa
Komande: smer, višina, plin, nagib, flapi
Motor: premer 35 mm – 600W
Elisa: 11 x 6, zložljivo
Regulator: 60 A
Akumulator: 1000 – 2200 mAh/3S

Cena KIT kompleta – 150,67 € (cena že vsebuje DDV)
NAROČILO: robert.resman(afna)siol.net ali 041 80 60 80
KIT komplet je možno kupiti tudi v trgovini MIBO

Navodila za sestavljanje

Orodje

Za sestavljanje potrebujete osnovno orodje in nekaj pripomočkov, ki jih najdete doma:
• olfa nož ali skalpel,
• bucike, klešče, manjše kladivo,
• ščipalke za perilo,
• brusni papir zrnatosti 150 in 400,
• majhno deščico na katero nalepite brusni papir,
• lepilni trak, prozorna PVC folija,
• ravna deska za sestavljanje krila
• belo lepilo za les in/ali sekundno lepilo,
• likalnik za likanje folije

Priprava delov

Zaradi laserskega razreza so deli izrezani zelo natančno, zato ni potrebnih posebnih priprav. So tudi lasersko označeni.
Z olfa nožem previdno zarežite v mostičke in odstranite dele. Mostičke le narahlo obrusite. Površino obrusite le toliko, da odstranite sledi laserskega razreza.

Trup

Pred sestavljanjem trupa morate najprej na ravni deski zlepiti skupaj dele stranic F1 in F1a ter F2 ter F2a. Najbolje jih je na desko utrditi z bucikami, z ravnilom, pa preverite, da sta oba dela v pravi ravnini.

Ko se lepilo posuši, začnite sestavljati trup v sredini. V utore vstavite rebra F6, F16 in F18 ter jih zalepite ter utrdite s sponami. Ta dva dela zagotavljata pravokotnost trupa in manjšo verjetnost, da bo trup ukrivljen. Nadaljujte z lepljenjem delov proti nosu trupa. V utore zalepite dele F20 in F5, nato pa počasi zapirajte dno trupa s stranico F2. Nadaljujte do prednjega roba trupa do rebra F4 ter tako zalepljen trup utrdite z lepilnim trakom. Hrbet F21 le postavite na trup in ga utrdite z lepilnim trakom, da boste preprečili stiskanje trupa na tem mestu.

Nadaljujte proti zadnjemu delu trupa. Počasi nizajte rebra v utore in lepite spodnjo stranico trupa. Ko so vsa rebra v utorih in zalepljena, na hrbet trupa postavite stranico F3, ki je še ne zalepite, nato pa ves trup trdo povijte z lepilnim trakom. Tak trup poravnajte na šablonski deski, da ne bo torzijsko zvit in pustite da se res dobro posuši.

V tej fazi je trup torzijsko še vedno nekoliko mehak in se z lahkoto zvija, to pa se bo spremenilo, ko boste zalepili na trup stranico F3. Najprej v notranjosti trupa skozi luknjice napeljite cevke bovdna in jih zalepite. Sedaj pa lahko zalepite tudi to zadnjo stranico F3. Enako kot prej jo tudi sedaj trdno povijte z lepilnim trakom in trup res lepo poravnajte. Trup bo v tej legi ostal ko bo lepilo suho, kasnejši popravki pa ne bodo več možni.
Bovden za smer speljite skozi utor na zgornji strani in ga pustite malo daljšega kot bo kasneje potrebno. Skrajšali ga boste kasneje ko boste na trup lepili smerni stabilizator.

Okoli roba kabine prilepite obe notranji ojačitvi F30 ter prečko za kabino F29. Za to prečko na robove stranic prilepite dve smrekovi letvici F33 dimenzije 5×5 mm. Pokrov F21 pred lepljenjem na zadnjem delu obrusite pod kotom, da bo lepo zaobjel obliko krila.

V notranjosti nosa trupa zalepite še trikotne balsine letvice F31. Te bodo močno utrdile nos trupa, obenem pa omogočile da boste kasneje trup lahko obrusili v okroglo obliko, da bo lep prehod v spiner.

V notranjost prilepite še dve balsini trikotni letvici F34. Tudi ti dve letvici utrdita trup in omogočita lepo polkrožno brušenje trupa. Na svoje mesto prilepite še zgornji del nosilcev za pritrditev krila ter višinskega stabilizatorja in sicer dele F17, F19 in F13. Na svoje mesto lahko zalepite tudi vse štiri kovinske pritrditvene matice. Pomagate si s kovinskimi podložkami da se zobje matic vtisnejo v les.

Sledi sestavljanje kabine. Na obe stranici F23 najprej zalepite smrekovi letvici F32 dimenzije 5×5 mm. Ko se lepilo posuši pa lahko v utore vstavite oba rebra F25 in F26 ter ju povežete z drsnikoma F27. Tako sestavljeno kabino je najbolje pritrditi na trup da se poravna po njem. V sredini jo lahko malo podložite s koščkom smrekove letvice da lepo pritisne ob bok trupa.

Pokrov kabine F24 je treba po dolžini malo obrusiti da lepo sede na svoje mesto. Dolžina tega dela je namerno daljša za milimeter da se omogoči res lep spoj kabine in trupa. Ko pokrov lepo sede na svoje mesto ga prilepite na konstrukcijo trupa in utrdite z lepilnim trakom.
Ko se lepilo dobro posuši odstranite kabino in na svoje mesto še prilepite zatič F28.

Trup je tako v grobem gotov, potrebno ga je le še obrusiti v pravo obliko. Najprej obrusite vse stranice, da poravnate lepljene spoje. Ti spoji namerno segajo 0,3 mm ven, da se zagotovi res lepa obrušena površina. Nato na grobo posnemite robove. Lahko si pomagate z modelarskim obličem ali pa s tračno brusilko. Na koncu vse robove še lepo ročno obrusite, da so robovi res lepo polkrožni.

Ko je zadnji del trupa dokončno obrušen, lahko na svoje mesto prilepite tudi spodnji drsnik F15.
Kabino brusite kar na svojem mestu na trupu, da bodo spoji res brezhibni in poravnani s trupom.
Na koncu trup le še obrusite s finim brusnim papirjem in tako je pripravljen na prekrivanje s folijo.

Stabilizatorji

Smerni in višinski stabilizator sestavljate na enak način. Načrt nalepite na ravno desko ter ga prekrijte s tanko prozorno folijo ali pa prelepite s širokim prozornim lepilnim trakom, da se deli ne bodo zalepili na načrt.
Najprej vsem kosom odrežite mostičke, ki jih držijo v kosu balse ter jih pobrusite. Vse kose razporedite po načrtu, da določite njihove lege, nato pa jih enega za drugim na desko pritrdite z bucikami ter lepite spoje. Stabilizatorje je najbolje lepiti z belim lepilom za les.

Ko se lepilo posuši, odstranite bucike ter obrusite obe površini. Zunanje robove pobrusite v polkrožno obliko. Spoj med stabilizatorjem in krmilom na stabilizatorju mora biti lepo pravokoten. Spoj na krmilih pa obrusite pod kotom, ki bo zagotavljal pregibanje.

Model nima predvidenih šarnirjev, saj se pregib naredi kar pri prekrivanju s folijo.

Višinski stabilizator ima na zgornji strani podložko iz 1 mm debele vezane plošče, ki služi kot opora za pritrditvene vijake. Brez te opore bi se mehka balsa hitro zmečkala pod vijaki.

Na enak način izdelajte smerni stabilizator. Na spodnjem delu, kjer je prilepljen na trup, na obeh straneh prilepite dve trikotni balsini letvici, ki bosta ojačili spoj na trupu. Čeprav je smerni stabilizator prilepljen na trup pa le tega še ne zalepite nanj. Prilepili ga boste kasneje, ko bosta trup in stabilizator že prekrita s folijo.

Krilo – centroplan

Tudi krilo sestavljate na ravni deski na katero pritrdite načrt in ga prekrijete s prozorno folijo

Pred pričetkom gradnje iz plošč odstranite vsa rebra ter pobrusite sledi mostičkov. Rebra so vsa označena, zato ne sme biti težav s sestavljanjem.
Centroplan sestavljate iz dveh delov, saj ima v sredini V-lom 2°. Sestavljanje je nekoliko drugačno kot smo ga navajeni. Zaradi primerne oblike profila se krilo lahko sestavlja kar direktno na spodnjo oplato balse. Delo gre hitreje in manj možnosti je, da bo na koncu krilo zvito. Zaradi take gradnje je na teh oplatah že z laserjem označeno kam sodi kakšen del.

Zadnji rob oplate je stanjšan, saj je zlepljen kar iz obeh oplat. Pred pričetkom morate ta rob obrusiti pod kotom, da bo kasneje delo lažje in hitrejše.

Te oplate sedaj lahko z bucikami pritrdite na načrt, da se narisane konture poravnajo s konturami na načrtu.

Na svoje mesto prilepite in pritrdite smrekovo letvico 8×4 mm, ki predstavlja spodnji del nosilca. Ob to letvico pa prilepite še stojino W35. Na svoja mesta nanizajte rebra, zadnjo stojino W36 ter obe balsini letvici 5×7 mm. Med tema letvicama pustite režo za širino rezila skalpela. To vam bo na koncu omogočilo enostavno odrezati flape in elerone. Rebra na prednjem delu krila še ne lepite na podlago, saj jo morate pred lepljenjem nekoliko dvigniti, da se ukrivi po spodnji konturi profila. To najlažje naredite na koncu, ko so vsa rebra že vlepljena na konstrukciji.

Nosilce W32, W33 in W34 nalepite le na eno polovico centroplana, ko bosta obe polovici gotovi pa jih zlepite skupaj. Končna rebra so zaradi V-loma krila zalepljena nekoliko postrani, zato za določanje tega kota uporabite priloženo šablono, na kateri so koti označeni.

Tako narejeno konstrukcijo, nalepljeno na spodnjo oplato sedaj lahko obrusite. Z modelarskim obličem poravnajte obe balsini letvici in ju obrusite do reber.

Sedaj lahko obe polovici centroplana zlepite skupaj. Eno polovico obtežite na ravni deski, druga polovica pa mora biti na koncu dvignjena za 23 mm, kar zagotavlja V-lom krila v sredini 2°. V sredini zalepite tudi pritrditvene ploščice W30 in W31, ter jih obrusite po konturi reber.

Tako narejeno konstrukcijo sedaj lahko začnete prekrivati tudi na zgornji strani. Prekrivate najprej eno polovico in nato še drugo. Da centroplan ne bo zvit si pomagajte tako, da krilo obtežite na ravni deski.

Ko so vse daljše oplate zalepljene, na svoje mesto zalepite tudi vmesne kose balse v sredini in na koncu. Na konceh centroplana zalepite cevke bajoneta in končna rebra, ki jih obrusite po konturi zunanjega roba krila. Na svoje mesto zalepite tudi zadnji bajonet, ki zagotavlja pravilni kot nasaditve ušk na centroplan.

Sledi lepljenje trakov na rebra. Ti trakovi so odrezani malenkost daljši in jih je potrebno obrusiti na pravo dolžino. Pri tem ti trakovi ne smejo iti pretrdo na svoje mesto, da ne skrivite celotnega krila.

Prednji rob krila še ni gotov. Obe oplati sta nalepljeni le na prednjo stojino iz balse. Ta omogoča da sta oplati poravnani s konturo profila. Potrebno je le poravnati prednji rob s stojino, nato pa na to mesto prilepiti balsino letvico 5×9 mm. Utrdite jo s trakovi lepilnega traku.

Centroplan je tako gotov in sledi še končno brušenje. Brusite z brusnim papirjem nalepljenim na ravno desko širine okoli 5 cm in dolžine od 20 do 30 cm. Le s tako nalepljenim brusnim papirjem lahko natančno obrusite celotno površino krila.

Obrusite zadnji rob krila na debelino slabega milimetra. Prednjo letvico pa obrusite v polkrožno obliko. Bodite pazljivi pri brušenju prednje letvice da bo rob okrogel in nikakor ne koničast. Na koncu celotno krilo obrusite še s finim brusnim papirjem. Če vam deluje zadnji rob preveč mehak, ga lahko prepojite z redkim sekundnim lepilom in ga tako ojačate.

Tako izdelan centroplan čaka le še na rezanje flapov. Na oplatah so že z laserjem zarezani robovi in smer reza, zato le s skalpelom in ravnilom zarežite v oplato. Ker so oznake le na spodnji strani, skalpel porinite skozi krilo in tako odrežite še zgornjo oplato. Ker flapi ne potekajo čez celoten centroplan, ampak se pred trupom končajo, ta del odrežite s fino modelarsko žagico.

Odrezane robove le poravnate z brusnim papirjem in pazite da je brušenja čim manj. Rob na krilu pobrusite malenkost poševno, da se bodo flapi lahko odklanjali za kakšno stopinjo tudi navzgor.

Krila – uške

Uške krila sestavljate na enak način kot centroplan. Vrstni red in postopek sta popolnoma enaka.
Malo več dela je le z iskanjem delov, saj so vsa rebra drugačna. Vse povedo slike.
Če boste natančno gradili vse dele krila morajo kosi preko bajonetov lepo sesti skupaj, brez popravkov.

Krila – konice krila

Tudi konice krila sestavljate na enak način. Zaradi majhnega razpona ne potrebuje močnega nosilca iz smrekove letvice zato sta prisotni le dve stojini.

Tudi tukaj si pri lepljenju končnega rebra pomagate s šablono, da je rebro pod pravim kotom. Konico krila na koncu le prilepite na uško krila.
Predno letvico pustite nekoliko daljšo in jo skrajšajte na primerno dolžino šele takrat, ko bo dokončno zalepljen zaključek krila.
Ker ima celotno krilo eliptičen V-lom je tudi zaključek krila dvignjen navzgor za 25 mm. Pazite da sta oba zaključka na obeh straneh nagnjena enako.

Konice krila le še zalepite na uške in pazite da sta obe dvignjeni za 25 mm. Nagib lahko malo odstopa, pomembno je le to, da sta obe polovici enaki.
Gradnja je tako končana, model sestavite in preverite da vsi deli lepo sedijo na svojih mestih. Morebitne nepravilnosti lahko še obrusite in pripravite konstrukcijo na prekrivanje s folijo.

Prekrivanje krila

Osnovna zamisel pri prekrivanju modela je, da so odprti deli konstrukcije prekriti s prosojno folijo poljubne barve, ostali del pa z neprosojno belo folijo. Seveda lahko model prekrijete po svojem okusu.

Če boste prekrili model po predlagani kombinaciji, potem najprej odrežite kroje za prosojno folijo in glejte da je ta večja od odprtine na krilu za 1,5 cm na vse strani. Neprosojna folija mora namreč kasneje prosojno prekrivati za vsaj 5 mm.

Sledi prekrivanje pregibov eleronov in flapov. Najprej s kosi folije prekrijte zaključke eleronov in flapov. Sledi likanje folije na pregib. Flapi imajo pregib iz folije na spodnji strani krila, eleroni pa na zgornjem.

Flape postavite na svoje mesto na krilu in ga na spodnji strani fiksirajte z lepilnim trakom. Zakrilce zavrtite za 180°, da se uleže na spodnjo površino krila. Odrežite trak bele folije in ga nalikajte preko tega spoja krila in flapa. Pazite, da je reža po celi dolžini enaka. Ko je ta trak nalikan se flap že pravilno odklanja na krilu. Končno pa ga bo utrdila še zgornja folija, ki bo potekala kar direktno preko spoja.

Enako pregib naredite tudi na eleronih, le s to razliko, da je tukaj pregib na zgornji strani krila.

Ko so vsi pregibi gotovi, vmesne prostore na krilu med prosojnimi kosi folije prekrijte s pravokotniki neprosojne bele folije

Sledi prekrivanje še ostalega dela krila spredaj in zadaj. Ukrojite trakove bele folije in prekrijete najprej spodnjo stran krila. Pri eleronih na pregibu nastane reža, ki jo po sredini odrežite s skalpelom in zalikajte.
Pri flapih pa zarežite na zgornji strani in prav tako zalikate rob.

Krila so tako gotova s prekrivanjem, sedaj le s skalpelom odrežite folijo nad odprtinami za ročice in le te nalepite na svoje mesto. Lepite z epoksidnim lepilom, ki s pomočjo luknjic na ročicah res dobro prime.

Prekrivanje stabilizatorjev

Postopek prekrivanja na stabilizatorjih je enak kot na krilu. Prav tako najprej nalepite trakove prosojne folije in na enak način zalikajte pregib.
Spodnji del smernega stabilizatorja, ki je zalepljen na trup ne prekrivajte s folijo, da bo lepilo zalepilo spoj les na les.

Prekrivanje trupa

Trup prekrivate s trakovi bele folije. Prekrijete najprej obe stranici trupa in šele nato spodnjo in zgornjo stran. Pri prekrivanju posameznih kosov pazite da se med seboj prekrivajo za vsaj 5 mm. Na modelu je kar nekaj manjših površin, zato le te prekrivate z manjšimi kosi folije. Pri prekrivanju bodite pozorni na to, da se spoji folij vedno prekrijejo v taki smeri, da pri drsenju modela po tleh folije ne more odluščit stran.

Kabino prekrijte s temno sivo folijo. Ni potrebe da je to ravno modelarska folija, jaz sem kabino prekril kar z navadno samolepilno folijo, ki mi jo je uspelo v enem kosu nalepit na kabino s pomočjo pištole na vroči zrak. Pri segrevanju se folija zmehča in jo lahko tudi lepo raztegnete. Pri višji temperaturi se tudi aktivira lepilo, ki omogoča da se folija že takoj dobro prime na podlago. To je dobrodošlo saj je potrebno robove zavihat na noter.

Montaža opreme

V trup privijte oba servomotorja. Skozi bovdne potisnite jeklene žice za povezavo med servomotorjem in krmili ter jih na konceh zakrivite v obliki črke S. Na zadnji strani pogona za višino namestite vilice, saj je višinski stabilizator snemljiv.

Pri pogonu smeri pa lahko žico le ukrivite navzgor in jo zalepite s cevko, da se ne sname.

Za pogon krmil na krilu sem uporabil servomotorje za vgradnjo v krilo, razlika je v tem, da imajo nekoliko drugače narejena ušesca za pritrditev. Če boste uporabili klasične servomotorje morate iz kosov vezane plošče izdelati nosilce za vaš servomotor. Znotraj odprtine sevomotorja nalepite par trakov balse, da boste dobili stopničko, ki bo nosila pokrov servomotorja. Tega prekrijte s prosojno folijo, nato pa z lepilnim trakom utrdite na svoje mesto. Tako boste imeli preprost dostop v primeru okvare servomotorja.

Na svoje mesto pritrdite motor in pazite, da so priključni kabli na spodnji strani. Na os pritrdite spiner in eliso. Motor povežite z regulatorjem vrtljajev in ga z ježkom pritrdite na notranjo steno v kabini. Tu ostane še dovolj prostora za akumulator, ki ga lahko za doseganje pravega težišča premikate naprej in nazaj. Prototip modela ni potreboval nobenega dodatnega balasta v nosu trupa, če pa ste model na repu premalo obrusili pa ga boste morali dodati. Tega zalepite takoj za motorjem na dno trupa.

Letenje in trimanje

Model je namenjen počasnemu jadranju v termiki. Eliptični V-lom krila mu omogoča zelo stabilno letenje. Tanek profil in majhna obremenitev krila pa omogočata zelo počasno letenje in veliko fineso.

Zaradi svoje velike stabilnosti model ne zahteva veliko trimanja. Če so vse površine lepo ravne in nič zvite potem je treba zagotoviti le pravo lego težišča in model bo že pri prvem štartu lepo poletel.

Regulatorju vrtljajev morate sprogramirati vklopljeno zavoro, da se motor ob odvzemu plina ustavi, kar omogoča, da se zložljiva elisa sklopi ob trup. Če zavore ne boste vklopili se bo elisa vseeno vrtela kljub ugasnjenemu motorju, saj je centrifugalna sila pri vrtenju elise večja od upora zraka med letenjem. Vrteča elisa pa ustvarja velik upor, ki se zelo pozna pri letalnih lastnostih modela.

Posebno skrb posvetite nastavitvi flapov. V nevtralnem položaju le ti nimajo nobenega učinka. Če flape odklonite za par stopinj navzgor je to dovolj, da model pospeši in leti z večjo hitrostjo. To je dobrodošlo v primerih, da je treba hitro preleteti neko razdaljo do drugega termičnega dviganja.
Pri majhni termiki se flapi izkažejo, če jih odklonimo za par stopinj navzdol. Model upočasni in postane dovzeten za vsako najmanjše dviganje.

Pri večjem odklonu navzdol flapi sicer povečajo vzgon na krilu, vendar pa povečajo tudi upor zato je tak režim letenja dobrodošel pri pristajanju.
Polno odklonjeni flapi navzdol pa delujejo le kot zračne zavore, ki so dobrodošle pri zapuščanju zelo močnih termičnih stebrov in kadar model leti previsoko.

Eleroni naj imajo zaradi velikega razpona krila do 50% diferenciala. To pomeni, da je odklon elerona navzdol za polovico manjši kot navzgor. Taka konfiguracija popolnoma odpravi drsenje v zavoju, ki je posledica večjega upora na zunanji polovici krila. Seveda je treba upoštevati, da model brez uporabe smeri ne zavije pač pa začne bočno drseti. Elerone uporabljajte v glavnem za ravnanje po zavoju.

Veliko užitkov pri gradnji in letenju.

Objave iz iste kategorije: