Kronos

Radijsko vodeni tekmovalni RES jadralni model. Z možnostjo vgradnje elektro pogona lahko služi tudi za trening natančnega jadralnega letenja. Vgrajen spojler deluje kot učinkovita zavora.

Kronos

Razpon: 1960 mm
Dolžina: 1222 mm
Masa: cca 750 g
Površina: 35 dm2
Nosilnost: 21 g/dm2
Material: topol, smreka, balsa
Komande: smer, višina, spojler, plin
Motor: premer 28 mm – 220W
Elisa: 8 x 5, zložljivo, spiner 35 mm
Regulator: 20 A
Akumulator: 700 – 1200 mAh/3S

Cena KIT kompleta –
NAROČI
KIT komplet je možno dobiti tudi v trgovini MIBO

NAVODILA ZA SESTAVLJANJE

ORODJE

Za sestavljanje potrebujete osnovno orod­je in nekaj pripomoč­kov, ki jih naj­de­te doma:
• olfa nož ali skalpel,
• bucike, klešče, manjše kladivo,
• ščipalke za perilo,
• brusni papir zrnatosti 150 in 400,
• majhno deščico na katero nalepite brusni papir,
• lepilni trak, prozorna PVC folija,
• ravna deska za sestavljanje krila
• belo lepilo za les in/ali sekundno lepilo,
• likalnik za likanje folije

Kronos

PRIPRAVA DELOV

Zaradi laserskega razreza so deli izrezani zelo natančno, zato ni potrebnih posebnih priprav. So tudi lasersko oštevilčeni.
Z olfa nožem previdno zarežite v mostičke in odstranite dele. Mostičke le narahlo obrusite. Površino obrusite le toliko, da odstranite sledi laserskega razreza.

TRUP

Zaradi dolžine trupa sta stranici izrezani iz dveh delov, zato jih je treba najprej zlepiti skupaj. Za pravilno lego stranici fiksirajte preko risbe na načrtu in dodatno preverite linijo gravirane črte na stranicah.
Ko se lepilo posuši na robove nalepite smrekove letvice in jih fiksirajte z bucikami. Bucike morajo segati skozi stranice v ravno šablonsko desko, da se trup ne ukrivi. Daljša letvica je sestavljena iz dveh delov, ki se na sredini diagonalno zlepita skupaj.
Na zadnjem delu trupa letvici in stranico trupa zbrusite pod kotom, da boste kasneje v ta del lahko zalepili smerni stabilizator. Kasneje bo to težko lepo obrusiti.

Letvico nalepite tudi na stranico trupa pred krilom, na prednji del pa nalepite trikotne balsine letvice. Te bodo omogočale, da boste na koncu trup lahko obrusili v okroglo obliko.
Stranice so tako pripravljene za sestavljanje trupa. Sestavljati ga začnete na sredini z rebrom F4 in F11. Njuna pravokotna lega zagotavlja da trup ne bo zvit. Na svoje mesto postavite še nosilca za pritrditev krila F14 in F15. Pred tem morate vanju vtisniti matice in jih zalepiti. Vzdolž trupa nanizajte še ostala rebra od F5 do F8 in že lahko zalepite stranici skupaj. Vstavite tudi dela F12 in F13.

Fiksirajte najprej srednji del trupa, nato pa še ostali del. Na prednjem delu vstavite nosilec motorja F3 in zgornjo oplato F16. Dobro preverite da je trup raven in pustite da se temeljito posuši.
Trup je v tej fazi še nekoliko torzijsko šibak, zato najprej nalepite vse oplate spodnjega dela trupa F21a do F21k. Pred lepljenjem preverite, da oplate lepo nalegajo na trup in da ni ostankov lepila.
Oplato F17 pred lepljenjem obrusite pod kotom, da se bo vanj lahko uleglo krilo. Vse skupaj fiksirajte z lepilnim trakom in ponovno preverite ravnost in zvitje trupa.

Kronos

Na nosilcu F10 v luknje vtisnite vijake M3 in jih zalepite. Nato pa tega vlepite v trup. Prednji in zadnji del nosilca gleda malo iz linije trupa, zato ga je treba pobrusiti pod kotom, ki sovpada z linijo trupa.
V trup skozi utore v rebrih napeljite cevke bovdov in jih zalepite. Cevka za komando smeri na stranici trupa pogleda ven. Ta utor z okroglo pilo malo obrusite pod kotom da bo cevka lepše speljana. Cevka za komando višine pa se ravno konča v trupu.

Sedaj lahko prekrijete tudi zgornjo stran trupa z oplatami F22a do F22f. Fiksirajte jih z lepilnim trakom in še zadnjič preverite ravnost trupa, ki se v tej zadnji fazi še lahko malo korigira. Ko se lepilo temeljito posuši ostane trup v fiksni legi.
Na pokrov kabine F18 nalepite notranjo rešetko F19 in F20. Vse skupaj lepo opašite da nalega na odprtino v trupu. Kabina naj ima spredaj in zadaj malo večjo režo, saj bo tam režo zapolnila še folija.

Na zadnjem delu trupa na fino opašite smerni stabilizator in nato zalepite še zadnjo spodnjo oplato F21l.
Na mizico višinskega stabilizatorja prile­pi­te zgornjo ploščico F9 in celoten trup je pripravljen za brušenje.

Če ste se odločili model izdelati brez elektro pogona, le jadralno verzijo, potem na nos trupa zlepite kose iz 4 mm debele balse. V trup pa dela F29 in F30, ki ojačata trup za kljukico visokega štarta, če nameravate model štartati s pomočjo gume ali škripca.

Celoten trup in vogale obrusite polkrožno. Prednji del trupa obrusite enakomerno proti nosu trupa tako, da na koncu trupa dobite okroglo obliko premera 35 mm, ki sovpada z obliko spinerja. Najbolje je na nos pred brušenjem postaviti spiner, ga zarisati, nato pa brusiti do te konture.
Na grobo najprej zbrusite trup z brusnim papirjem zrnatosti 150, na koncu pa še na fino z zrnatostjo 400.

Kronos

STABILIZATORJI

Višinski in smerni stabilizator sta oba zlepljena iz kosov 4 mm debele balse. S skalpelom previdno zarežite v mo­stičke in odstranite dele. Robove le narahlo obrusite da odstranite sledi laserja.

Načrt pritrdite na ravno šablonsko desko in preko njega napnite tanko prozorno folijo, da se sestavljeni deli ne zalepijo na načrt. Z bucikami najprej pritrdite del E11 in ga poravnajte ob ravnilu.
Na svoja mesta postavite vse sestavne dele in jih zalepite v utore. Najbolje je lepiti z belim mizarskim lepilom.

Isti postopek uporabite tudi pri smernem stabilizatorju. Preden odstranite zlepljene kose iz šablonske deske, se mora lepilo temeljito posušiti.
Obe strani stabilizatorjev narahlo obrusite, da poravnate spoje. Prednji rob obrusite polkrožno, krmilo pa pobrusite pod rahlim kotom. Z ožanjem zadnjega roba krmila ne pretiravajte, da ostane še dovolj togo, drugače se lahko zvije pri prekrivanju s folijo.

V pregibu je krmilo pobrušeno pod kotom, tečaj pa je izveden samo s folijo. Kdor želi lahko uporabi tudi plastične ali CA tečaje. V tem primeru je treba narediti utore.

Na obe strani se prilepita ploščici E9 in E10, ki jima pred lepljenjem obrusite rob. Ta omogoča trdnejši vijačeni spoj višinskega stabilizatorja na trup.

Kronos

CENTROPLAN

Centroplan je iz enega kosa in ima vgrajen spojler. Sestavlja se na šablonski deski na katero je pritrjen načrt in prekrit s prozorno folijo. Ker je spodnji del profila dokaj raven, je gradnja malo poenostavljena. Rebra in vsi deli se namreč lepijo kar direktno na spodnjo oplato iz balse. V ta namen je na spodnji oplati z laserjem označeno kje se nahajajo vsa rebra in nosilci.

Vse oplate iz 1,5 mm debele balse sestavite na šablonski deski preko načrta. Sestavite in zalepite tudi vse trakove čez rebra, ki so zaradi večje trdosti vlepljene v utore. Zadnji rob obru­site pod kotom, da bo kasneje lepše nalegla zgornja oplata.

Pripravite vsa rebra in letvice, ki so name­njene za centroplan. Na sredini so tri rebra zlepljena skupaj. Med dve rebri C1 zalepite vse tri kose C13a, b in c iz balse. V utore pa lahko že takoj vlepite pritrdilne ploščice C14 in C15. Najprej na oplate prilepite in z bucikami pritrdite spodnjo smrekovo letvico nosilca. V sredino na svoje mesto zalepite srednje sestavljeno rebro iz delov C1 in C13. Oplato na prednjem robu z ostanki balse malo podložite, da oplata lepo nalega na spodnjo konturo rebra. Na ta način nanizajte tudi ostala rebra.

Na koncu centroplana je treba zabrusiti letvico toliko, da se v utor lahko potopi cevka bajoneta. Pravo lego cevke določata utora v rebrih C9 in C11. Rebro C11 je na svoje mesto zalepljeno pod kotom 3,5°. Ta kot določite s priloženimi kotomeri.

Kronos

V utore vlepite še zgornjo smrekovo letvico nosilca in vse stojine C16 in C17. Prilepite tudi letvico za spojlerjem in prednjo stojino C19. Tako sestavljeno konstrukcijo na zgornji strani rahlo obrusite, da poravnate vse spoje, nato pa prilepite še vse zgornje opla­te centroplana. Te lahko fiksirate na več načinov. Najpogostejši je obteževanje oplat ali pa fiksiranje z bucikami. V tem primeru smo se poslužili obeh načinov. Pri fiksiranju z bucikami je treba upoštevati to, da se bucke prebadajo pod kotom, da trdno držijo oplato ob rebra.

V tem trenutku je treba poudariti še eno stvar. Veliko modelarjev želi ojačati zadnji rob krila, da je manj občutljiv na poškodbe.
En način je, da se pred lepljenjem obeh oplat skupaj, lepljen spoj prepoji z zelo redkim sekundnim lepilom, ki se vpije v balso in tako ojača tanek rob krila.

Drug način pa je utrjevanje z epoksi smolo in tanko stekleno tkanino. Trak steklene tkanine se nalaminira na eno stran in nato čez njo zalepi še zgornja stran oplate. Tkanina in epoksi smola ojačata tanek rob.
Ko se lepilo dobro posuši, zalepite še obe stranski rebri C12 ter celotni centroplan obrusite.

V utor postavite trak balse C18, ki predstavlja spojler. Le tega na zgornji strani obdelajte z obličem in brusnim papirjem, da je zgornja kontura krila poravnana. Bolje je upoštevati malo več zračnosti, da se servomotor ne bo obremenjeval, ko bo držal spojler zložen v krilu. Upoštevati je treba, da bo spojler in pregib še polikan s folijo.

Kronos

UŠKE

Sestavljanje ušk je zelo podobno sestavljanju centroplana. Razlika je le ta, da je ena uška sestavljena iz treh posameznih segmentov, ki so na koncu pod kotom zlepljeni skupaj.
Najprej sestavite in zlepite spodnje oplate vseh segmentov posebej.
Prav tako se najprej nalepi smrekova letvica nosilca, nato pa nanjo nanizajo vsa rebra.

Tudi tukaj je treba nekoliko poglobiti letvico zaradi cevke bajoneta in končno rebro prilepiti pod kotom. Na strani kjer je cevka bajoneta je kot 3,5°, na drugi strani pa 4,5°. Manjši segment uške pa ima na širši strani kot 4,5° na koncu pa 7°.

Zalepi se še zgornja smrekova letvica nosilca ter vse stojine N18, N19, N21, N22 in N23.
Zgladi se vse zgornje spoje in uške so pri­pravljene za utrjevanje zadnjega robu, če ste se za to odločili.
Sledi lepljenje zgornjih oplat na zadnjem robu krila.

Ker sta večja segmenta uške zlepljena med seboj pod kotom 9°, je za trdnejši spoj pripravljen nosilec N20. S fino žagico prerežite rebra N12 in N13, da dobite utor v katerega nosilec lepo sede v krilo. Zalepite ga le na eni strani, in sicer v srednji del uške.

Sedaj lahko dokončno prekrijete vse štiri segmente uške tudi na zgornji strani. Ko se lepilo dobro posuši lahko segmente ušk odstranite iz šablonske deske. Prilepite še stranski rebri N2 in že lahko preverite ali ste bili med gradnjo dovolj natančni. Če je vse v redu, se morajo vsi segmenti ušk in centroplana lepo prilegati med seboj.

Sledi brušenje vseh delov krila, nato pa na prednjo stran krila prilepite letvice iz balse C20, N24 in N25. Fiksirajte jih z lepilnim trakom. Ko se lepilo posuši, jih obrusite po obliki profila.
Sedaj že lahko zalepite oba sestavljena segmenta ušk med seboj. Dobro zalepite nosilec N20 in celo površino reber N12 in N13.

Na vrsti so še zaključki krila. Sestavljeni so iz več delov 3 mm debele balse. Sestavite in zlepite jih enako kot stabilizatorje.
Zadnji rob obrusite pod kotom, da se zoži na enako debelino kot ostala uška. Čez prečke zalepite trikotna rebra in na prednjem robu še iztek prednjega roba.

Zunanje robove polkrožno obrusite in za­ključ­ke prilepite na konce ušk. Preverite da so vsi lomljeni deli ušk simetrični. Ni toliko pomembno ali je kot loma ušk točno enak po načrtu, kot je bolj pomembno to, da sta leva in desna stran krila enako lomljena.
Sledijo le še manjši popravki, ki jih odpravite z brušenjem, ter končno fino brušenje pred prekrivanjem, kjer uporabite brusni papir zrnatosti 400.

Kronos

PREKRIVANJE KRILA

Za prototip smo si zamislili prekrivanje z oranžno prosojno folijo v kombinaciji z belo. Prekrivate lahko le z eno barvo folije, kar je sicer lažje, zato bomo opisali težji način prekrivanja v dveh barvnih odtenkih.
Najprej si naredimo šablone krojev iz tršega papirja. Uporabili smo obliko odprtine v krilu in na vsaki strani dodali 1 cm. S pomočjo teh šablon se nato narežejo kroji iz folije. Treba je paziti, da se reže leva in desna polovica posebej. Kroji so namreč simetrični levo in desno.

Sledi prekrivanje teh odprtin s prosojno folijo. Prekrivamo najprej s spodnje strani in šele nato z zgornje. Šele, ko sta obe foliji zalikani po robovih, napnemo folijo z vročim likalnikom. S tem se izognemo nenamernemu zvijanju krila.

Isti postopek uporabimo pri uškah. Ker so uške lomljene, delamo kroje za vsak segment posebej, foliji pa se na spoju prekrivata. Pazimo, da je prekrivni rob enak, saj na tem delu nastane temnejši barvni odtenek.
Sledi prekrivanje spojlerja. Uporabili smo rdečo folijo, da je lega spojlerja med letom čim bolj vidna.

Trak folije smo postavili preko spojlerja tako, da spredaj sega cca 7 mm še na krilo. S tem bomo naredili pregibni spoj. Polikamo folijo po krilu in preko cele zgornje strani spojlerja, nato pa spojler zavihamo navzven in nadaljujemo z likanjem. V notranjem delu spoja krila in spojlerja se folija še vedno nadaljuje cca 5 mm v krilo, da se zagotovi temeljit pregib.

Sledi krojenje belih trakov med prosojno folijo. Zaradi varčevanja s folijo bo namreč srednji del in oba trakova spredaj in zadaj vsak za sebe, med seboj pa se bodo za cca 5 mm prekrivali. Ker smo želeli polkrožne zaključke, smo prav tako iz kartona izdelali šablone in nato z njihovo pomočjo ukrojili folijo.

Na koncu se prekrijejo še prednji in zadnji trakovi bele folije.
Zaključki ušk so samo iz ene barve folije. Prekrije se najprej spodnja stran in nato zgornja. Šele, ko sta obe strani polikani se folija napne po obeh straneh.

Kronos

PREKRIVANJE TRUPA

Trup ni zahteven za prekrivanje. Ker je tanek se lahko uporabi le ena barva folije. Ukroji in polika se najprej obe stranici, nato pa sledita še zgornja in spodnja stran trupa. Pokrov kabine in stranski silhueti se lahko izdela kar iz samolepilne folije ali pa se uporabi folijo za likanje temnejšega sivega odtenka.

PREKRIVANJE STABILIZATORJEV

Tudi stabilizatorje je lažje prekriti s samo enim odtenkom folije, mi pa smo se odločili za dva odtenka. Prednji del višinskega stabilizatorja smo prekrili s prosojno folijo, zad­njega pa z belo, pri smernem stabilizatorju pa smo uporabili ravno obraten vrstni red.

Najprej ukrojite folijo za spodnji in zgornji del posebej. Zaradi pregiba mora prosojna folija za cca 1 cm segati še na višinsko krmilo.

Višinsko krmilo in stabilizator v pregibu poravnajte skupaj in ga na zgornji strani utrdite z lepilnim trakom. Prekrivati začnete na spodnji strani. Polikate najprej rob, ki se nahaja na krmilu stabilizatorja. Nato krmilo odklonite in folijo polikate po obeh spojih pregiba. Ko je folija v utoru pregiba lepo polikana, lahko folijo polikate še na celo prednjo površino. Na prednjem robu folijo odrežete cca 5 mm čez rob in jo zalikate po okroglini. Tako je spodnji del folije prekrit, vendar jo še ne napenjajte dokler ni prekrita še zgornja stran.

Zgornja stran je lažja za prekrivanje, ker nima pregibnega utora. Najprej odstranite lepil­ni trak s katerim ste fiksirali stabilizator pred prekrivanjem spodaj. Tudi tukaj mora folija segati čez rob pregiba. Ko je tudi ta stran prekrita, sledi napenjanje folije. Napnite naj­prej spodnjo stran in držite stabilizator na ravni deski, da se ne ukrivi, nato pa postopek ponovite še na zgornji strani.

Popolnoma enak postopek uporabite tudi na smernem stabilizatorju. Tu le upoštevajte, da je del smernega stabilizatorja vlepljen v trup, zato na tem delu ne sme biti folije.
Tako prekrit smerni stabilizator sedaj lahko zalepite v trup. Najbolje je sestaviti celoten rep in centroplan krila, da se preveri pravokotnost in vzporednost med površinami.

Kronos

VGRADNJA ELEKTRONIKE

Za pogon spojlerja se uporablja servomotor velikosti 6 gramov. Na ročico se privije M2 vijak, ki preko drsne ploščice poganja spojler.

Servomotor je ustrezno podložen s kosom balse in na svoje mesto fiksiran kar z vročo pištolo. Lahko ga tudi zalepite z lepilom, vendar ga je pred tem treba prelepiti s papirnatim lepilnim trakom, da lepilo dobro prime, obenem pa je kasneje še vedno možnost menjave servomotorja.

Za smerno in višinsko krmilo uporabimo servomotorje velikosti 9 gramov, ki so z bovni pove­zani s krmili. Smerni stabilizator ima fiksno povezavo, medtem ko potrebujemo za višinski stabilizator na zadnjem delu vilice, da je snemljivo.

Motor je privit z notranje strani na prednje rebro, nanj pa je pritrjen spiner z zložljivo eliso. Regulator vrtljajev počiva na dnu trupa, čez njega pa smo v prototipu postavili 4 mm debelo peno, nanjo pa nato sede akumulator.
Model je gotov, njegova zasnova pa je izbrana tako, da se lahko zloži na več manjših delov, ki skupaj zasedejo zelo malo prostora.

Objave iz iste kategorije: