Eros

Radijsko vodeni začetniški motorni letalski model

Eros

Razpon: 1405 mm
Dolžina: 978 mm
Masa: 1350 g
Površina: 31,5 dm2
Nosilnost: 43 g/dm2
Profil: Clark Y
Material: topol, balsa
Komande: smer, višina, eleroni, plin
Motor: premer 35 x 36 mm – 400W
Elisa: 11 x 6, spiner 40 mm
Regulator: 40 A
Akumulator: 1200 – 2200 mAh/3S

Cena KIT kompleta – 85,40(cena že vsebuje DDV)
NAROČILO: robert.resman(afna)siol.net ali 041 80 60 80
KIT komplet je možno kupiti tudi v trgovini MIBO

NAVODILA ZA SESTAVLJANJE

ORODJE

Za sestavljanje potrebujete osnovno orod­je in nekaj pripomoč­kov, ki jih naj­de­te doma:
• olfa nož ali skalpel,
• bucike, klešče, manjše kladivo,
• ščipalke za perilo,
• brusni papir zrnatosti 150 in 400,
• majhno deščico na katero nalepite brusni papir,
• lepilni trak, prozorna PVC folija,
• ravna deska za sestavljanje,
• belo lepilo za les in/ali sekundno lepilo,
• likalnik za likanje folije

PRIPRAVA DELOV

Zaradi laserskega razreza so deli izrezani zelo natančno, zato ni potrebnih posebnih priprav. So tudi lasersko oštevilčeni.
Z olfa nožem previdno zarežite v mostičke in odstranite dele. Mostičke le narahlo obrusite. Površino obrusite le toliko, da odstranite sledi laserskega razreza.

Eros

TRUP

Zaradi dolžine trupa sta stranici izrezani iz dveh delov, zato jih je treba najprej zlepiti skupaj. V pravilno lego stranici fiksirajte na ravni deski preko risbe na načrtu.
Vse stične površine dobro namažite z lepilom, nato pa stranice fiksirajte z bucikami. Na enak način zlepite tudi dno trupa F15.
Medtem, ko se lepilo suši, lahko pripravite še ostale dele za kasnejše lepljenje trupa. Pripravite in preverite naleganje vseh reber trupa in mizice.
Rebro F3 ima na spodnji strani kletko v katero se vstavi podvozje. Zato na rebro F3 najprej zalepite okvir F4 in šele, ko se lepilo posuši, čez njega še stranico F5.

Sedaj lahko začnete s sestavljanjem trupa. Na mizico F2 nanizajte rebra F3, F6, F7, F12 in F13 ter jih zlepite. Nato pa to konstrukcijo z obeh strani zaprite s stranicama trupa F1.
Ko se vsi ti deli preko utorov in zatičev spojijo skupaj, konstrukcija postane trdna in v pravem položaju. Zalepljene stike dobro stisnite skupaj s pomočjo mizarskih spon, ščipalk za perilo ali lepilnega traku.

Nadaljujte z lepljenjem reber F8, F9, F10 in F11, na zadnjem delu trupa, ter mizice višinskega stabilizatorja F17. Tudi te stike dobro utrdite in stisnite.
Sedaj lahko prilepite tudi spodnje dno trupa F15. V tem položaju preverite, da trup zaradi spon ni zvit, ter pustite da se lepilo posuši.
Na svoje mesto zalepite prednji pokrov motorja F22, ploščico vetrobranskega stekla F18 in hrbet trupa F16.
Med sušenjem trupa zlepite še pokrov za dostop do akumulatorja. Sestavljen je iz pokrova F19 in okvirja z zatičem F20, ki pokrov drži v pravem položaju.

Eros

Tako zlepljen trup sedaj lahko temeljito obrusite. Vogale obrusite polkrožno in opašite pokrov za akumulator. Na grobo si lahko pomagate z modelarskim obličem, nato pa z brusnim papirjem zrnatosti 120. Na koncu površino pobrusite še s finim brusnim papirjem zrnatosti 400.

Pri pokrovu akumulatorja lahko spredaj in zadaj pustite malo večjo režo, saj bo svojo debelino dodala tudi folija.
Sedaj na svoje mesto lahko zalepite ostrogo F21, ki ste jo predhodno polkrožno obrusili po vogalih. Na svoje mesto zalepite tudi oba bovdna za pogon smeri in višine.
Pritrdilne paličice F14 opašite na svoje mesto, ampak jih ne zalepite. To boste storili po prekrivanju s folijo, saj bodo v nasprotnem primeru te paličice zelo otežile opasovanje folije.

STABILIZATORJI

Smerni in višinski stabilizator sestavljate na enak način. Načrt nalepite na ravno desko, ter ga prekrijte s tanko prozorno folijo ali pa prelepite s širokim prozornim lepilnim trakom, da se deli ne bodo zalepili na načrt.
Najprej vsem kosom odrežite mostičke, ki jih držijo v kosu balse, ter jih pobrusite. Vse kose razporedite po načrtu, da določite njihove lege. Nato jih enega za drugim na desko pritrdite z bucikami in lepite spoje. Stabilizatorje je najbolje lepiti z belim lepilom za les.

Ko se lepilo posuši, odstranite bucike in obrusite obe površini. Zunanje robove pobrusite v polkrožno obliko. Spoj med stabilizatorjem in krmilom na stabilizatorju mora biti lepo pravokoten. Spoj na krmilih pa obrusite pod kotom, ki bo zagotavljal pregibanje. Model nima predvidenih šarnirjev saj se pregib naredi kar pri prekrivanju s folijo.
Na enak način izdelajte smerni stabilizator. Čeprav je smerni stabilizator prilepljen na višinski stabilizator, le tega še ne zalepite nanj. Prilepili ga boste kasneje, ko bosta oba stabilizatorja že prekrita s folijo.

Eros

KRILO

Tudi krilo sestavljate na ravni deski na ka­tero pritrdite načrt in ga prekrijete s prozorno folijo. Pred pričetkom gradnje iz plošč odstra­nite vsa rebra, ter pobrusite sledi mostičkov. Rebra so vsa označena, zato ne sme biti težav s sestavljanjem.
Ker je spodnja kontura profila krila ravna, se konstrukcija sestavlja kar direktno na spodnjo oplato balse. Zadnji rob na oplatah obrusite pod kotom, da bo kasneje zgornja oplata lepo sedla nanj.
Nato na načrtu sestavite vse dele oplate in jih pritrdite z bucikami.
Prednji del oplate je nekoliko usločen navzgor, zato tukaj predvidite, da boste oplato toliko podložili, da se lepo uleže na rebra.

Na svoje mesto utrdite in prilepite stojini W7 in W8, ki predstavljata nosilec krila. Bodite pozorni, saj je lega teh nosilcev lasersko označena na spodnji oplati. Dobro jih utrdite z bucikami, da se med natikanjem reber ne premikajo.
Sedaj lahko na svoja mesta nalepite in z bucikami utrdite vsa rebra.
Rebro v korenu krila stoji pod kotom 3 stopinj, zato za natančno lego uporabite priloženo šablono. Med rebra W5 nalepite tudi nosilec servomotorja W12.

Eros

Na notranji strani elerona zalepite letvico W13, nanjo pa nadaljevanje reber W14 in W15. Na obeh straneh elerona pustite režo širine 1 mm. Najbolje je uporabiti košček kartona primerne debeline. Na zunanji strani zalepite še rebro W16.
Na prednji strani krila zalepite še stojino W9, na katero bo kasneje nalegala zgornja oplata krila.
V ležišče zalepite cevko bajoneta W19 in jo obložite s ploščicami W11 in W12. Ta spoj mora biti kvaliteten, saj se sila iz bajoneta prenaša na nosilec krila.
Ko se ta konstrukcija dobro posuši, po konturi krila obrusite letvico W13 na eleronu in prednjo stojino W9. Preverite in po potrebi obrusite tudi ostale spoje, da bo zgornja oplata krila lepo sedla na svoje mesto.

V tej točki, ko krilo še ni prekrito na zgornji strani, naredite še en korak, ki vam bo olajšal kasnejše delo. Po poti, kjer bo potekal kabel servomotorja, potegnite vrvico in jo na obeh straneh utrdite z lepilnim trakom. S pomočjo te vrvice boste na koncu lahko skozi krilo povlekli kabel.

Sedaj lahko začnete s prekrivanjem na zgornji strani krila. Najprej nalepite prednjo oplato in jo utrdite z bucikami, kljukicami za perilo ali obtežite.
Nato sledi zadnji rob krila, ki ga utrdite na enak način.
Ko sta ti dve oplati na svojih mestih, lahko opašete in zalepite še trakove po rebrih. Pri opasovanju trakov upoštevajte, da ne sedejo preveč na tesno, saj se lahko zgodi, da krilo zvije.
Tako izgotovljena krila obrusite na prednjem robu, da se zgornja in spodnja oplata poravnata s predno stojino. Nanjo nato nalepite balsine letvice W18 in jih utrdite z lepilnim trakom. Na zaključku krila nalepite še oba kosa W17 in ju prav tako utrdite z lepilnim trakom. Ta konstrukcija se mora temeljito posušiti, nato pa sledi brušenje.

Eros

Najprej na grobo oblikujte prednjo letvico z obličem, nato pa še z brušenjem. Da bo prednji rob pravilne oblike, uporabite priloženo šablono. Zaključek krila obrusite v kapličasto obliko, nato pa obrusite še celotno površino krila. Najprej z grobim in nato še s finim brusnim papirjem. Oblika krila mora biti dokončna.
Na spodnjih oplatah so že zarezani vogali kjer poteka eleron, zato s fino žagico najprej zarežite širino eleronov, nato pa še s skalpelom odrežite po dolžini. Z malo natančnosti boste zelo preprosto odstranili elerone, ki tako zahtevajo le malo brušenja po robovih.
Pregib elerona je narejen s folijo, zato je treba ta pregib, enako kot pri stabilizatorjih, obrusiti le pod kotom. V koren ene polovice krila vlepite le še mali bajonet W20 in krilo je pripravljeno za prekrivanje.

PREKRIVANJE KRILA

Najprej ukrojite folijo za obe polovici krila. Upoštevajte, da mora biti folija za okoli 5 mm širša, da se lahko prekriva.
Najprej je potrebno polikati pregibe eleronov. S kosi folije prekrijte zaključke eleronov in vogale pri eleronih na krilu. Sledi likanje folije na pregib.
Elerone postavite na svoje mesto na krilu in ga na zgornji strani fiksirajte z lepilnim trakom. Eleron zavrtite za 180°, da se uleže na zgornjo površino krila. Odrežite trak bele folije in ga nalikajte preko tega spoja krila in elerona. Pazite, da je reža po celi dolžini enaka. Ko je ta trak nalikan, se eleron že pravilno odklanja na krilu. Dokončno pa ga bo utrdila še zgornja folija, ki bo potekala kar direktno preko spoja.

Eros

Ko so vsi pregibi gotovi, sledi prekrivanje celotnega krila. Prekrijte najprej spodnjo stran krila.
Foliji odstranite zaščitni sloj in jo poravnajte na krilo. S konico likalnika najprej točkasto prilepite folijo na vseh štirih vogalih, nato pa še točke na sredini med njimi. To ponavljajte toliko časa, dokler točke po obodu folije niso razmaknjene okoli 2 do 3 cm. Seveda med tem pazite, da je folija poravnana in se ne mečka. Sedaj lahko polikate robove folije, nato pa sledi še likanje folije po površini krila, kjer nalega na balso. Na koncu s počasnim drsenjem likalnika po površini napnete še ostalo folijo.
Pri eleronih na pregibu nastane reža, ki jo po sredini odrežite s skalpelom in zalikajte.

Na enak način prekrijte še zgornjo stran krila, le da v tem primeru zarežete folijo le na obeh straneh elerona.
Krila so tako gotova s prekrivanjem, sedaj le s skalpelom odrežite folijo nad odprtinami za ročice in le-te nalepite na svoje mesto. Lepite z epoksidnim lepilom, ki s pomočjo luknjic na ročicah res dobro prime.

PREKRIVANJE STABILIZATORJEV

Postopek prekrivanja na stabilizatorjih je enak kot na krilu. Prav tako najprej nale­pite trak folije in tako zalikajte pregib.
Srednji del višinskega stabilizatorja, ki je zalepljen na trup, ne prekrivajte s folijo, da bo lepilo zalepilo spoj les na les. Tudi na zgornji strani pustite nepokrit del, kamor bo prilepljen smerni stabilizator.

Prekrijete najprej spodnjo stran, nato pa še zgornjo. Ker je med letvicami dokaj malo pro­stora se rado zgodi, da se pri napenjanju folije le-ta napihne. Sicer čez čas oplahne, vendar se temu lahko izognete tako, da na spodnji strani folijo prebodete z buciko, da plin, ki nastane pri sublimaciji folije, lahko izstopi.

Enak postopek prekrivanja uporabite pri prekrivanju smernega stabilizatorja. Tudi tu pustite nepokrit spodnji del, ki je prilepljen na višinski stabilizator in tudi bočno, kjer bosta nalepljeni dve ojačitveni trikotni letvici. Ti dve letvici samo opašite na svoje mesto in ju spredaj in zadaj polkrožno obrusite. Najlaže ju polikate s folijo pred lepljenjem.

Eros

PREKRIVANJE TRUPA

Trup prekrivate s trakovi bele folije. Prekrijete najprej obe stranici trupa in šele nato spodnjo in zgornjo stran. Pri prekrivanju posameznih kosov pazite, da se med seboj prekrivajo za vsaj 5 mm. Na modelu je kar nekaj manjših površin, zato le te prekrivate z manjšimi kosi folije. Pri prekrivanju bodite pozorni na to, da se spoji folij vedno prekrijejo v taki smeri, da pri drsenju modela po tleh folije ne more odluščiti stran.
Folijo po robovih odprtine za menjavo akumulatorja zavihajte navznoter v trup in ga vsaj 10 mm široko zalikate tudi na notranji strani. Po robovih seveda polikate tudi pokrov te odprtine.

V kompletu je priložena samolepilna nalepka s silhueto zasteklitve kabine. Celotno na­lepko natančno poravnajte na trup in jo fiksirajte z lepilnim trakom. Odrežite prednjo zasteklitev in jo na sredini fiksirajte z lepilnim trakom, nato pa odvihajte eno stran, odstranite zaščitni sloj folije in jo nalepite na svoje mesto. Nato odvihajte še drugo polovico in tudi to nalepite. Na enak način nalepite tudi stranske nalepke.

ZAKLJUČNA DELA

V tej fazi na svoje mesto nalepite višinski in smerni stabilizator. Pazite da je višinski stabilizator vzporeden s krilom in pravokoten na trup. Tudi smerni stabilizator mora biti v liniji simetrale trupa in pravokoten na višinski stabilizator. Na koncu še prilepite obe trikotni ojačitvi in vse skupaj dobro utrdite z bucikami.
Na svoje mesto sedaj lahko zalepite tudi obe paličici za fiksiranje krila z gumo.

Pri okraševanju modela lahko uporabite svojo domišljijo. V osnovi je bila ideja model prekriti le z eno barvo folije, nato pa iz samolepilne folije izrezati okrasne like in črte. Prototip ima dokaj preprost in atrakti­ven design.
Samolepilne kose folije na enak način kot kabino z lepilnimi trakovi utrdimo na mo­del, nato pa odvihamo eno stran, odstranimo zaščitni sloj folije in zalepimo. Nato sledi še druga stran istega kosa folije. Na ta način dosežemo, da se kosi med lepljenjem ne premaknejo, pod folijo pa se ne ujamejo zračni mehurčki.

Eros

MONTAŽA ELEKTRONIKE

Zaradi narave začetniškega modela je vgrad­nja komponent zelo preprosta. Motor s pomočjo nosilnega križa privijete na prednje rebro. Na rebru je označeno kako poravnati križ in zvrtati luknje. Tudi dostop do vijakov v notranjosti trupa je lahko dosegljiv. Kabli iz elektromotorja potekajo na spodnji strani v trup in se priklopijo na regulator vrtljajev, ki ga fiksirate s pomočjo ježka na notranjo stranico trupa.

Servomotorja v krilu zahtevata uporabo podaljškov kablov, ki jih s pomočjo vrvice potegnete skozi krilo. Servomotorja sta preprosto le vstavljena v krilo in privita. Povezava je narejena iz 1 mm debele jeklene žice.
Servomotorja za smer in višino se nahajata na mizici pod krilom in sta preko bovdnov pove­zana s krmili. V njuni bližini pritrdite sprejemnik, da bo lahek dostop za priključevanje kablov iz krila.

V ležišče samo vstavite podvozje in ga po potrebi fiksirajte s ploščico F23a. Tudi brez te ploščice je podvozje dovolj trdno in ne bo izpadlo, le odstranjevanje koles bo olajšano.

NASTAVITVE

Preizkušeno težišče se nahaja 55 mm od prvega roba krila nazaj. Model je skonstruiran tako, da se z uporabo akumulatorja 2200 mAh težišče ujema v pravi točki, brez dodajanja dodatnega balasta v nos ali rep modela. S spreminjanjem težišča lahko model v veliki meri spreminja svoj značaj. Težišče bolj spredaj omogoča hitrejše in bolj stabilno letenje, medtem ko težišče bolj nazaj naredi model počasnejši in občutljivejši na komande. Glede na svoje znanje letenja in zahteve si poiščite tisto lego težišča, ki vam najbolje ustreza.

Načinu letenja se spreminjajo tudi odkloni krmil, zato so preverjene nastavitve označene na načrtu. Najbolje je uporabiti funkcijo Dual Rate in s stikalom preklapljati med različnimi hodi v letu. Funkcija Exponencial pa omili občutljivost komand za natančnejše letenje, vendar še vedno zagotavlja večje hode.

Objave iz iste kategorije: