Modelarstvo 2R FLY

Bamby

Tehnični podatki

RAZPON………..……203cm
DOL@INA…………..104cm
POVR[INA……….…39dm2
MASA………………..1200g
NOSILNOST…….…31g/dm2
PROFIL………….…..S-3021
KOMANDE…….…..smer+vi{ina

Sestavni deli

  1. TRUP (komplet) 1 KOM – balsa in VP 3mm, zlepljena
  2. ZG. POKROV TRUPA 1 KOM – balsa 3mm
  3. VIŠINSKI STABILIZATOR (2 dela) 1 KOM – balsa 5mm
  4. SMERNI STABILIZATOR (3 deli) 1 KOM – balsa 5mm
  5. NOS TRUPA 1 KOM – smreka blok
  6. BOVDEN (mehki) 1 KOM
  7. BOVDEN (togi) 1 KOM – smreka 6x6mm
  8. DNO KABINE (3 deli) 1 KOM – VP 3mm
  9. NADGRADNJA KABINE (4 deli) 1 KOM – balsa 1,5 in 3mm
  10. NOSILEC ZA ELASTIKE (2 dela) 2 KOM – bukev ø6mm
  11. TRIKOTNA LETVICA ZA OJA^ITEV 1 KOM – balsa 10mm
  12. OJAČITEV ZA ELASTIKO 2 KOM – Al 1mm
  13. ŽICA ZA TRDI BOVDEN 1 KOM – jeklena žica ø1,5mm
  14. VILICA Z NASTAVKOM 3 KOM
  15. ELASTIKE 6 KOM – guma
  16. ROČICA ZA KOMANDE 2 KOM
  17. KRILA (vakumirana z bajoneti) 2 KOM – stiropor + furnir – vakumirano
  18. SPREDNJA LETVICA KRILA 2 KOM – balsa 10x5mm
  19. ZAKLJUČEK KRILA 2 KOM – balsa 10mm
  20. STIČNA REBRA 2 KOM – VP 3mm
  21. BAJONETI 2 KOM – jeklena žica ø4mm
  22. NALEPKE 1 GRT
Bamby sestavni deli

Za modelarja začetnika je izbor pravega modela odločilnega pomena. Pravi model mora imeti kar nekaj lastnosti, ki modelarja razbremenijo in tako pospešijo učenje letenja z RV komandami. Model mora leteti počasi in stabilno, da ima pilot več časa za razmislek, obenem pa dokaj dobre letalne lastnosti, da lahko kar nekaj časa jadramo v termiki ali na pobočju. Velikega pomena ima tudi trdnost modela, saj bodo trdi pristanki ali celo strmoglavljenja modela prav tako kalili modelarja začetnika.

Vse te lastnosti ima model, katerega načrt je pred vami, saj je bil skonstruiran prav v ta namen. Zanj potrebujemo razmeroma malo materiala; 3 kose balse 3 mm, 2 kosa balse 5 mm in 3 kos balse 1,5 mm, Vezana plošča 4 mm, 5 smrekovih letvic 5×5 mm, 4 smrekove letvice 3×8 mm ter nekaj drobnarij kot so tečaji, ročice in vilice za komande. Če pa se boste odločili za gradnjo krila iz stiropora pa potrebujete še ploščo stiropora debelega 5 cm dimenzij 50×100 cm in še 2 kosa balse 1,5 mm. V tem primeru ne potrebujete letvic 3×8 mm.

Za lepljenje potrebujete belo mizarsko lepilo za leplenje lesenih delov, za leplenje stiropornih kril pa epoxsi smolo in nekaj tkanine.

Trup

Trup je škatlaste konstrukcije in zaradi tega dokaj enostaven. Sestavljamo ga na ravni šablonski deski, ki naj bo iz mehkega lesa, da bomo vanj lahko zabili tudi kakšno buciko. Iz balse 3 mm izrežimo najprej dele T19 in T10. Dela T19 morata biti dva in to popolnoma enaka. Iz vezane plošče 4 mm z rezljačo izrežite rebra trupa T1, T2, T3, T4, T7 in T8. Rebra T7 sta zopet dva kosa in morata biti popolnoma enaka. Da to dosežete ju je najbolje z bucikami speti skupaj in oba zbrusiti v zahtevano obliko.

Na šablonsko desko z bucikami pritrdite dno T10 in ga ustrezno podložite, da bo dobil pravilno ukrivljenost. To ukrivljenost preverite s stranicama T19. Ko je lok pravilen na del T10 prilepite dve smrekovi letvici 5×5 mm, ki ju z bucikami pritrdite 3 mm od roba. Na te letvice in dno pa sedaj že lahko prilepite tudi obe stranici, ki ju utrdite tudi z rebri T1, T2, T3, T4, T8 in obe prečki T7.

Lepite z belim mizarskim lepilom. Pri pritrjevanju si pomagajte z bucikami, ščipalkami za perilo in lepilnim trakom. Na koncu lahko prilepite tudi zgornji dve smrekovi letvici 5×5 mm (T12), vendar pazite, ti dve letvici sta prilepljeni točno do roba stranice.

Medtem, ko čakamo, da se ta konstrukcija posuši izrežimo iz balse 5 mm višinski in smerni rep. Prednji rob polkrožno obrusimo, spoj, kjer bodo tečaji pa rahlo v konico kot lepo kaže prerez. Premični del stabilizatorjev obrusite konično, vendar ne pretiravajte, da pretanek rob ne postane krhek. Debelina najtanjšega dela naj bo raje okoli 1,5 do 2 mm. Zareze za tečaje naredite s skalpelom ali olfa nožem in pazite, da so točno na sredini debeline.

Iz ostanka balse izrežite 8 kosov, ki jih boste zlepili med seboj in na koncu oblikovali konico T9. Grobo oblikovano konico lahko že prilepite na trupno konstrukcijo, ko se je le ta že posušila. Sedaj lahko prilepimo tudi že višinski stabilizator, ki mora biti popolnoma vodoraven. To preverimo tako, da preko obeh prečk T7, v smeri kril postavimo ravno letev ali ravnilo.

Postavimo se za model in pogledamo ali je višinski stabilizator popolnoma vzporeden z ravnilom. Če so odstopanja je potrebno trup nekoliko obrusiti in to toliko časa, da je višinski stabilizator popolnoma vzporeden z ravnilom. Zalepimo z belim mizarskim lepilom in pritrdimo z bucikami.

Nanj lahko prilepimo tudi že smerni stabilizator, ki ga spodaj lahko ojačimo z dvema balsinima letvicama trikotnega preseka. Ker imamo zgornjo stranico trupa še odprto, moramo sedaj zalepiti v trup še bovden za smer. Ker pa je cevka plastična jo je potrebno zalepiti na nekoliko drugačen način. Plastične mase namreč belo mizarsko lepilo ne lepi dobro.

Cevko po vsej dolžini, kjer bo prilepljena v trup ovijemo s samolepilnim tesa trakom. Tako oblepljeno cevko pa sedaj lahko mirno prilepimo v trup z mizarskim lepilom. Ko se lepilo posuši, naredimo majhno luknjico v stranico T13 in skoznjo porinemo bovden ter dobro prilepimo na trup. Sedaj lahko prilepimo še trikotno ploščico T24, ki zelo dobro ojači smerni stabilizator.

Dobro posušeno konstrukcijo sedaj lahko snamemo iz šablonske deske ter vse robove in spoje lepo obrusimo. Na dno trupa prilepimo še smučko iz tršega lesa in najbolje je, da je trikotnega prereza. Med oba dela privijemo še kljukico z navojem v trup in ploščico vezane plošče, ki smo jo pred tem opasali v notranjost trupa.

Sedaj lahko prilepimo tudi mizico za servomotorja T5 in prečko T6. Skozi trup zvrtajmo luknje za paličice T28, katere držijo gumice za pritrditev kril. Paličice opašimo vendar jih še ne prilepimo v trup. To bomo naredili šele potem, ko bomo trup prekrili s folijo. Paličice bi nam bile pri prekrivanju le v napoto.

Bamby

Kabina je narejena preprosto iz balse, saj nam je ostalo kar nekaj odpadka. Najprej odrežimo dno T29 in stranici T32 in T34. Te dele med seboj dobro opašite in jih kar na trupu prilepite med seboj. Le na ta način boste lahko dosegli najboljše prileganje na trup.

Ko se lepilo posuši prilepite še obe stranici T31, prekat T33 in pokrov T30. Ko se lepilo posuši pa celotno konstrukcijo lepo polkrožno obrusite kar na trupu, da se bo lepo prilegala nanj. Na rebro T4 prilepite majhno paličico premera okoli 3 do 4 mm na katero boste nataknili kabino, spredaj pa jo zapahnili z zatičem iz žice debeline 1,5 mm.

Trup je tako gotov in ga je potrebno le še prekriti s folijo. Priporočljivo je celotno konstrukcijo prelakirati z brezbarvnim nitro lakom in fino obrusiti. Na tako površino se folija raje prime. Ko je trup prekrit pa vlepite še obe paličice T28. Tečaje na stabilizatorjih lahko sedaj tudi vlepite. Za leplenje lahko uporabite tudi sekundno lepilo, vendar pazite, da lepilo ne zalepi premičnega dela tečaja. Najbolje je med sušenjem nekaj časa premikati krmilo.

Na premične dele privijte tudi ročice. Pri tem bodite zelo pozorni na to, da so luknjice pravokotne na pregib krmila, drugače ne bomo dosegli linearnega krmiljenja. V trup privijemo še oba servomotorja in ju privijemo le toliko, da dovoljujeta minimalne premike, kolikor jo dopuščajo gumice.

Komando za višino naredimo togo in sicer iz smrekove letvice 5×5 mm, ki je na obeh straneh podaljšana z jekleno žico 1,5 mm. Žico na enem koncu ukrivimo za 90º in jo vstavimo v letvico kjer smo zvrtali odgovarjajočo luknjico. Kako to izgleda je narisano na načrtu. Tak spoj utrdimo s tanko vrvico, ki jo trdno ovijemo okoli letvice in žice. Vse skupaj pa na koncu prepojimo še z lepilom. Na oba konca žic sedaj samo še pricinimo vilice in nastavimo pravilno dolžino.

Krilo – klasična gradnja

Krilo je sestavljeno iz dveh polovic, ki sta med seboj spojeni z bajoneti. Rebra K1 in K2 izrežite iz vezane plošče 4 mm in nam bo služilo kot šablono za izdelavo preostalih reber v sendviču. Krila sestavljamo na ravni šablonski deski kjer najprej pritrdimo spodnjo letvico K3 ter nato nanjo prilepimo vsa rebra. Prva tri rebra v korenu krila so zaradi ojačitve bajoneta izdelana iz vezane plošče. Ko so vsa rebra nanizana na letvici vlepimo medeninaste cevke za bajonet in jih z balsinimi letvicami dobro založimo.

Nazadnje lahko prilepimo še zgornjo letvico in prekrijemo celotni torzijski nos z balso 1,5 mm. Oplato na torzijskem nosu najlažje prilepimo s kontaktnim lepilom Neostik. S svinčnikom zarišemo kje je lepljena površina in nato obe strani tanko namažemo z lepilom. Počakamo nekaj minut da površina zakrkne in previdno prilepimo na rebra. Prilepimo še prednjo in zadnjo letvico in zaključek krila, potem pa celotno konstrukcijo lepo obrusimo.

Prvo rebro K1 obrusimo nekoliko postrani, da se krila prilegata v sredini zaradi V-loma. Ta kot preverimo tako, da je eno krilo ravno na mizi, drugo pa je dvignjeno za 20 cm. Ta V-lom omogoča zelo stabilen let modela.

Tako narejeno krilo sedaj prekrijemo s folijo in pazimo, da se krila ne zvijejo. Morebitna zvijanja popravljamo tako, da folijo grejemo z vročim fenom, krilo pa s silo zvijamo v nasprotno smer zvitja. Z napenjanjem folije tako lahko zvitje krila popravimo.

Krilo – stiroporna gradnja

Pri gradnji krila iz stiropornega jedra je potrebno imeti že nekaj pripomočkov. Takšna gradnja je zahtevnejša, krila so nekoliko težja, oblika je lepša in natančnejša, gradnja pa veliko hitrejša. Takšna gradnja je najbolj primerna za izdelavo več enakih kril.

Iz pertinaksa izrežemo šablone za rezanje stiroporja. Z žago izrežemo stiroporno jedro in površino dodatno obrusimo, če so se pojavile kakšne napake ali smeti v materialu. Bajoneti se nahajajo na istem mestu kot pri klasični gradnji le, da so vlepljeni v balsino letvico in nato v stiropor.

Začetno rebro K1 že takoj na začetku prilepimo na stiropor. Na zgornji in spodnji strani krila čez bajonet prilepite stekleno tkanino, ki bo dodatno ojačila konstrukcijo. Celotno površino prekrijemo z balso 1,5 mm in jo zalepimo z epoksi smolo. Stran balse, ki jo lepimo je priporočljivo pred tem prelakirati z razredčenim brezbarvnim nitro lakom, da manj vpije smole in pri tem dobimo manjšo težo.

Z ostalima dvema deloma stiroporja, ki smo ju dobili pri rezanju sedaj fiksiramo balso na jedro in vse skupaj dobro obtežimo med dvema ravnima deskama. Če imamo možnost vakumiranja pa lahko uporabimo tudi to tehniko. Ko je takšno leplenje gotovo, prilepimo še prednjo letvici in zaključek krila ter vse skupaj lepo obrusimo. Površino prelakiramo in prekrijemo s folijo.

Model je tako gotov. V prvi prekat trupa vstavimo akumulator, ki ga dobro zavijemo v peno. V drugi prekat vstavimo sprejemnik, ki je prav tako zaščiten s peno in ob trupu speljemo anteno. Stikalo za vklop RV naprave je najbolje pritrditi ob sprejemniku tako, da ga je možno prižgati od zunaj. Z gumicami pritrdimo krila in preverimo težišče. Mogoče bo potrebno dodati nekaj svinca v nos, da bo težišče na pravem mestu. Težišče naj bo raje kakšen milimeter naprej kot nazaj.

Prve polete naredite iz roke na ravnem terenu, kasneje pa lahko poletite tudi z visokim startom. Najboljši in najhitrejši način letenja pa je z uporabo pomožnega motorja, ki ga namestimo nad krilo. Uporabimo motor z notranjim izgorevanjem velikosti okoli 1,5 ccm. Z modelom je možno leteti tudi na pobočju, vendar ne ob močnejšem vetru, kajti model nima obvladanega nagiba, zato je nekoliko len pri komandah. Za začetnika je to sicer zelo dobrodošlo, za zahtevnejše pobočno jadranje pa potrebujemo le hitro obvladljivo letalo.

Objave iz iste kategorije:


Posted

in

by

Tags: