2R design
Grafično oblikovanje
Razrez in montaža nalepk
CNC rezkanje
Laserska obdelava
Modelarstvo
Modelarske kategorije
Akrobacije
Aerodinamika
Spletna modelarska šola
Za začetnike
Zgodovina
Modelarstvo
Balonarstvo
Jadralna letala
Motorna letala
Slovenski konstruktorji
Zgodovinski članki
Knjiga
Najbolj brano
Zadnji prispevki
Anketa
Koliko modelov ste že zgradili?
 
Gostovanje
Anja
Andraž
 
Aktualno
Na naslovu www.2r.si nastaja prenovljena spletna stran,
ki bo po dokočanju zamenjala to na naslovu www.modelarstvo.si
 
Modelarstvo arrow Zgodovinski članki arrow Jože Rusjan po Edvardovi smrti
 
Jože Rusjan po Edvardovi smrti Natisni
Z Edvardovo smrtjo se je končalo izredno uspešno, pa tudi zelo obetavno, slovenski okvir presegajoče in v jugoslovanski prostor posegajoče pionirsko letalsko delo bratov Rusjan. Edvard in Mercep sta imela še ambiciozne in daljnosežne načrte. Tako sta nameravala serijsko izdelovati letala iz kovine, pretežno iz aluminija. Brata pa sta med delom pri zagrebškem podjetniku še vedno računala na ponovno osamosvojitev in nadaljevanje dela v Gorici.
Prodaja prvega letala iz Merćepove delavnice
Prodaja prvega letala iz Merćepove delavnice srbskim naročnikom v maju 1912.

Mercep je po nesreči v Beogradu iskal nove sodelavce, ki bi mu vsaj v seštevku nadomestili Edvardovo izgubo. Po večkratnih spremembah se je pri njem naposled ustalila ožja delovna skupina. Poslovni vodja, usmerjevalec razvoja ter financer in organizator dela je bil vsekakor Mercep. Jože Rusjan je v nekoliko razširjenem obsegu nadaljeval svoje dotedanje delo: vodil je gradnjo lesenih letalskih ogrodij in uvajal konstrukcijske novosti, kot jih je bilo mogoče povzemati iz tiska, ter izboljšave, ki so jih izvajali iz lastne prakse in sprotnih opažanj skupine, predvsem pa njenega glavnega letalca. To je bil Dragutin Novak, ki je začel letati pri inž. Penkali, nato pa prešel k Mercepu.
Novak je bil izučen mehanik, zato je bil še posebej zadolžen za motor in kovinarska dela. Za slednja je Mercep pridobil še mehanika Aksmana. Ostali člani širše delovne skupine so opravljali svoje delo po navodilih naštetih glavnih članov; skupaj so v letih 1911-14 izdelali vsaj štiri letala. Vsa ta letala so bila enosedežna, enokrilna, s polzaprtim trupom. Najlaže jih je razpoznavati in ločevati po koncih kril. Prvo letalo,
Najuspešnejši izdelek Merćepove delavnice
Najuspešnejši izdelek Merćepove delavnice leta 1912.

Sokol, je imelo v prednjem delu polkrožne, v zadnjem pa ravne zaključke s pravim kotom ob zadnjem robu. Drugo letalo, »komitsko«, je imelo povsem ravne, ob obeh vzdolžnih robovih krila pravokotne zaključke. Tretje letalo, »1912«, je imelo polkrožna konca kril, četrto, »1914«, pa četrt krožna z okroglim zaključkom sprednjega roba in skoraj ravnim ter pravokotnim (nekoliko zašiljenim in nazaj potegnjenim) zaključkom ob zadnjem robu. Kaže, da nobeno od teh letal ni imelo krilc, marveč so se uravnavala po nagibu z zvijanjem koncev kril.
Prvo izmed teh letal je začelo nastajati v Mercepovi delavnici še za Edvardovega življenja in je ostalo ob njegovi smrti nedokončano. Dokončali so ga poleti 1911 in je dobilo ime Sokol. Konstrukcijsko je bilo izvedeno iz prvega Mercep - Rusjanovega letala, bilo je le nekaj manjšega razpona, okoli 12 m, in tudi krajšega trupa. Vso konstrukcijo so okrepili, izboljšali so podvozje in vgradili popravljeni motor s prvega letala. Pričakovali so nekaj večjo hitrost, 120 ali celo 150 km na uro. Letalo je bilo namenjeno predvsem šolanju pilotov. Na njem je Novak opravil pilotski izpit. Ko je Mercep pridobil za krajše sodelovanje češkega pilota Jana Čermaka in slovenskega konstruktorja Stanka Bloudka z njunim letalom Libela in sta poleti 1911 prišla v Zagreb, je Bloudek pomagal pri dograjevanju in izpopolnitvah Sokola, Čermak pa je z njim tudi letel. Čeprav je polet ali so poleti potekli brez težav, je češkega pilota motil žiroskopski moment rotativnega motorja in se je raje vrnil na Bloudkovo Libelo. Konec leta 1911 je Novak zaradi močnega vetra pri pristajanju zadel v bližnji nasip in poškodoval letalo, sam pa ni bil ranjen. Letalo so popravili in je v naslednjih letih še letelo.
Jedro Merćepove delovne skupine po Edvardovi smrti
Jedro Merćepove delovne skupine po Edvardovi smrti. Od leve mehanik Aksman, pilot Dragutin Novak, Jože Rusjan, Merćep in neznanec.

Proti koncu leta 1911 je skupina srbskih domoljubov naročila pri Mercepu letalo za naprej dogovorjeno ceno 6000 dinarjev. Naročniki so sami priskrbeli motor - kupili so Anzanijev agregat, ki je ostal v Beogradu od ponesrečenega Simonovega letala, pred vgraditvijo pa so ga poslali v popravilo na Dunaj. To letalo z ravnimi ter pravokotnimi zaključki krila ter dvema vzporednima smučkama v podvozju, naj bi sodelovalo v komitskih akcijah na Kosovu in v Makedoniji. Obenem je bilo prvo v Jugoslaviji izdelano letalo za prodajo in tudi prodano. Mercep ga je dobavil v Beograd maja 1912, vendar mu pilot Novak ni zaupal in ni hotel opraviti s kupci dogovorjenega preskusa, pa tudi ne Mercep, ki kljub drugačnemu pisanju v časopisih, po Novakovih kasnejših izjavah ni nikoli letel. Zato je sedel prvič v življenju na pilotski sedež eden od naročnikov, študent Dragiša Stojadinović, in v dramatičnem poletu se mu je posrečilo dvigniti 30 m visoko ter se spustiti in pristati s celim letalom. To je bil tudi edini polet tega letala, ki je pozimi 1912/13 propadlo na Banjici s hangarjem vred.
Mercep naj bi bil nato izdelal eno, dve ali celo tri letala. Po hrvaških virih naj bi bil prodal ta letala srbski vojski, srbski viri pa jih ali sploh ne omenjajo ali vsaj zanikajo njihovo prodajo srbski vojski. Čeprav navajajo prvi viri celo tehnične nadrobnosti, velja v tem primeru bolj zaupati srbskim zgodovinarjem - torej teh letal iz Mercepove delavnice sploh ni bilo.
V začetku leta 1912 je nastalo najbolj uspešno Mercepovo letalo, ki ga označuje kar letnica nastanka. Kot vsa njegova letala je bilo tudi to enokrilno, enosedežno, s pol zaprtim trupom. Krila so imela polkrožen zaključek, nekoliko poševno prisekan ob zadnjem robu, njihov razpon je bil 11 ali 12 m, dolžina trupa pa okoli 9 m. Pahljačast rep z nazobčano zaokroženim zadnjim robom, podoben ptičjemu, je nosil na zgornji strani razmeroma majhno smerno krmilo. Motor gnome je razvijal 36,8 kW (50 KM), zračni vijak je izdelal Jože Rusjan. Stroški z gradnjo letala in nabavo motorja so dosegli 14 000 kron.
Letalo 1914
Jože Rusjan je zaradi razhoda z Merćepom sodeloval le pri začetkih gradnje tega letala leta 1914.

Z letalom »1912« je izvedel Novak 24. julija 1912 v Zagrebu uspel javni nastop. S podobnim uspehom je nastopil tudi v Osijeku, kjer je ostal v zraku 12 minut. 20. in 21. avgusta se je udeležil tekmovanja v Budimpešti, kjer se je zbralo na startu 16 letal, z njimi so bili zastopani vsi glavni proizvajalci v tedanji avstro-ogrski monarhiji. Prireditev je oviral močan veter, ki je dosegal hitrost 15 m/sek. Med vsemi tekmovalci je izvedel v teh pogojih zares uspešen polet edinole Novak, ki se je kljub močnemu vetru dvignil 800 ali celo 1000 m visoko, nato pa začel letati v osmicah, spuščal se je v spiralah in se spet dvigal na izhodiščno višino. Po 32 minutah takšnega letenja se je počasi pripravljal k pristanku in je po 45 minutah zadrževanja v zraku normalno pristal. Budimpeštansko časopisje je zapisalo: »Zagrebški Mercepov aeroplan je izvrstno deloval, ker je izredno stabilen in lahek.« Flugpost iz Frankfurta pa je ocenil: »Mercepovo letalo sodi med najboljše v Avstro-Ogrski.«
Na aeromitingu v Gradcu se je 5. maja 1913 dvignil Novak s tem letalom kljub izredno slabemu vremenu 400 m visoko. Zaradi hudega neurja z močnim nalivom in vetrom se je pilot odločil za pristanek in mu je šlo dobro vse do višine 15 m, ko je letalo izgubilo ravnotežje, strmoglavilo, udarilo s kljunom v zemljo in se razbilo. Težko poškodovani letalec se je zdravil v graški bolnišnici, Mercep pa menda ni pravočasno plačal stroškov za njegovo zdravljenje in zato ga je Novak po odhodu iz bolnišnice zapustil. Neposredno pred mitingom v Gradcu je odšel od Mercepa tudi Jože Rusjan, nezadovoljen s podjetnikovim odnosom do sodelavcev, zlasti pa z nerednim plačevanjem.
Ko je Mercep sredi leta 1913 izgubil svoja glavna sodelavca, je le počasi nadaljeval gradnjo svojega zadnjega letala, označenega z letnico izdelave »1914«. To naj bi bilo najpopolnejše letalo iz njegove delavnice, vendar pa zaradi bližnje svetovne vojne, v kateri je propadlo, ni moglo potrditi svojih kvalitet z dobrimi letalnimi dosežki. Od prejšnjih Mercepovih letal se je razlikovalo po četrt krožnem koncu kril s skoraj pravokotnim zaključkom ob zadnjem robu ter geometrično preoblikovanem repu. To letalo je Mercep pripravljal za serijsko proizvodnjo in naj bi bilo sposobno konkurirati na mednarodnem tržišču. Za slovensko letalsko zgodovino je pri letalih, ki so prišla iz Mercepove delavnice po Edvardovi smrti, najzanimivejši Jožetov delež. S šestimi ali sedmimi goriškimi letali in vsaj štirimi zagrebškimi je v letih 1909-13 sodeloval in bistveno prispeval pri gradnji najmanj desetih motornih letal, pri katerih mu je bilo zaupano vodstvo izdelave in montaža lesenih sestavnih delov ogrodja, vsaj deloma pa je sodeloval tudi pri njihovih konstrukcijskih zasnovah in izpopolnjevanjih. Bogate izkušnje, ki si jih je nabral v sodelovanju z bratom, so mu omogočile ustvarjalnejše delo po njegovi smrti. In vse kaže, da ga pri tem razmahu niso toliko omejevale lastne sposobnosti kolikor Mercepov lastniško-podjetniški odnos. Zato se je naposled tudi odvrnil od njega. Po petih letih letalskega dela se ni hotel vrniti v sodarsko delavnico svojega očeta. Zanesel se je na Edvardovo poznanstvo z Bleriotom iz Brescie, toda ko je iskal pri njem delo, so ga zavrnili kot avstrijskega špijona. Razočaran je odpotoval za sestrami v Argentino, živel je v Buenos Airesu, o kakšni njegovi letalski dejavnosti pa ni bilo več slišati. Od nekdanje velike Rusjanove družine je ostal pri starših le še najmlajši sin; veliki poskus, da bi Rusjanova sodarska delavnica postala letalska tovarna, se je končal z bankrotom te zamisli.

Vir: dr. Sandi Sitar; Letalstvo in Slovenci I.
 
< Nazaj   Naprej >

 
 
 
Glavni meni
Modelarstvo
FPV letenje
Moji modeli
Načrti
Moja vzletna steza
Kit kompleti
Članki in nasveti
Modelarski krožek
Alpski pokal ALC
Načrti za otroke
Video filmi
Programi
Dogaja se
2R fly Forum
2R fly forum celostranski
FPV forum
Blog
Mali oglasi
Kazalo strani
Prijava na forum





Pozabil geslo?
Registracija Registriraj se
Obiskovalci
chCounter: MySQL error!
SQL query:
  • LOCK TABLES `modelarstv_model`.`jos_astats_counted_users` AS c WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_counted_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_ignored_users` AS i WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_ignored_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_data`as d WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_data` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_pages`as p WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users` as o WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users`AS online WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_log_data` WRITE;

Error number: 144
Table './modelarstv_model/jos_astats_counted_users' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed
Script stopped.