2R design
Grafično oblikovanje
Razrez in montaža nalepk
CNC rezkanje
Laserska obdelava
Modelarstvo
Modelarske kategorije
Akrobacije
Aerodinamika
Spletna modelarska šola
Za začetnike
Zgodovina
Modelarstvo
Balonarstvo
Jadralna letala
Motorna letala
Slovenski konstruktorji
Zgodovinski članki
Knjiga
Najbolj brano
Zadnji prispevki
Anketa
Koliko modelov ste že zgradili?
 
Gostovanje
Anja
Andraž
 
Aktualno
Na naslovu www.2r.si nastaja prenovljena spletna stran,
ki bo po dokočanju zamenjala to na naslovu www.modelarstvo.si
 
Modelarstvo arrow Zgodovinski članki arrow Brata Rusjan v Zagrebu
 
Brata Rusjan v Zagrebu Natisni
Na prehodu iz prvega v drugo desetletje je v hrvaškem glavnem mestu poskušalo več letalskih pionirjev zgraditi letala in leteti z njimi. Prvi skromni poleti so 23. junija 1910 uspeli inženirju Slavoljubu Penkali na dvokrilcu lastne konstrukcije z razponom 11 m in motorjem Lauren Clement 18,4 kW (25 KM). Njegovi letalni poskusi so se nadaljevali do konca oktobra tega leta, ko je poletel mehanik Dragutin Novak 15 m visoko in 250 m daleč, pri tem pa razbil letalo.
Čez mesec dni je v Zagrebu uspešno letal Edvard Rusjan na letalu, ki ga je z bratom Jožetom zgradil pri zagrebškem poslovnežu in športnem navdušencu, fotografu Mihajlu Mercepu.
Brata Rusjan je pognala v sodelovanje z Mercepom denarna nuja. Njuni načrti za prihodnost so bili pred tem drugačni: nameravala sta se dokopati do tehnično izpopolnjenega in komercialno zanimivega letala lastne konstrukcije, z uspešnim letenjem pa naj bi si pridobila ugled in naročila, da bi nato sodarsko obrt svojega četa zamenjala s proizvodnjo letal za prodajo. Zaradi nezadovoljivih letalskih dosežkov in lomov pa sta bila prisiljena graditi vedno nova letala, in tako sta prišla že do Ede VII, a večjih uspehov in z njimi tudi komercialnega učinka nista požela - predvsem zaradi slabega motorja. Edvard si je obetal, da bo s posredovanjem prodaje Anzanijevih motorjev raznim interesentom sam pridobil možnost za nabavo novega in močnejšega motorja, in je novinarjem tudi nenehno napovedoval, da se bo to kmalu zgodilo. Vendar se ta pričakovanja niso uresničila, lastni dohodek in skromna denarna pomoč pa sredi leta 1910 tudi nista več zadoščala za nadaljevanje samostojnega letalskega dela v Gonci.
Tedaj se jima je ponudila možnost za sodelovanje z Mihajlom Mercepom, ki je v Zagrebu prav tako poskušal zasnovati proizvodnjo letal za prodajo. Rusjana sta imela konstrukcijsko, tehnično in pilotsko znanje in izkušnje, Mercep pa
poslovno spretnost in potrebni kapital. To jih je združilo, pri čemer sta brata računala, da bo takšno sodelovanje le začasno, dokler si ne opomoreta, zgolj vmesno obdobje pred ponovnim samostojnim delom v Gorici. Kljub temu sta se vneto lotila dela in zagrebškega podjetnika v njegovih pričakovanjih nista razočarala.
Novi sodelavci so se spoznali v kolesarskih športnih krogih. Ob neki dirki v Zagrebu se je Mercep napovedal Edvardu na obisk v Gorici. 11. septembra 1910 bi morala biti cestna dirka iz Ljubljane v Gorico, vendar so jo avstrijske oblasti zaradi njenega projugoslovanskega značaja prepovedale in potem tudi pogajanja ter protesti niso zalegli. Mercep se je tedaj pripeljal v Gorico in Edvard mu je pokazal letenje z Edo VII. Gost je takoj pripomnil, da je letalo v redu, le motor je slab. Sledil je končni dogovor za sodelovanje; Mercep in Edvard sta že naslednjega dne odpotovala v Pariz po nov motor, Jože pa je urejal stvari v domači delavnici, ki sta jo brata tedaj za vedno zapuščala, čeprav sta mislila, da le začasno.
V Parizu je bila pravkar razstava, na kateri je bilo na ogled vse od prvih balonov, zrakoplovov in letalnih strojev (modeli) do najnovejših letal, letalskih motorjev in opreme. Tako sta se družabnika lahko seznanila z najnovejšimi dosežki in razvojnimi težnjami takratnega letalstva in sta se tudi odločila za nakup motorja, ki je pomenil revolucionarno novost, za gnome 36,8 kW (50 KM) iz tovarne bratov Seguin. Sedem cilindrov tega skrbno izdelanega rotativnega motorja se je z nanj pritrjenim zračnim vijakom sukalo okoli mirujoče osi; njihovo kroženje je zagotavljalo ustrezno hlajenje neodvisno od hitrosti letala, težave pa so se pojavljale pri napajanju z gorivom in mazivom, predvsem pa zaradi žiroskopskega momenta krožeče mase, ki je ovirala krmarjenje in zmanjševala okretnost letala. Motor je stal tedaj 13500 frankov, celotna proizvodnja pa je bila za več mesecev naprej prodana ali pa je bilo treba za takojšen prevzem plačati še dodatnih 4000 frankov odstopnine. Mercep je plačal dodatno vsoto ali pa mu je uspelo kako drugače, vsekakor je tedaj kupil motor in hkrati z njim še zračni vijak integral. Nedvomno sta se z Edvardom pred vrnitvijo založila tudi z najnovejšo letalsko literaturo. Konec septembra sta bila že skupaj v Zagrebu, kamor je prispel tudi motor, nato pa se je iz Gorice pripeljal še Jože Rusjan in delo se je začelo.

Vir: dr. Sandi Sitar; Letalstvo in Slovenci I.
 
< Nazaj   Naprej >

 
 
 
Glavni meni
Modelarstvo
FPV letenje
Moji modeli
Načrti
Moja vzletna steza
Kit kompleti
Članki in nasveti
Modelarski krožek
Alpski pokal ALC
Načrti za otroke
Video filmi
Programi
Dogaja se
2R fly Forum
2R fly forum celostranski
FPV forum
Blog
Mali oglasi
Kazalo strani
Prijava na forum





Pozabil geslo?
Registracija Registriraj se
Obiskovalci
chCounter: MySQL error!
SQL query:
  • LOCK TABLES `modelarstv_model`.`jos_astats_counted_users` AS c WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_counted_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_ignored_users` AS i WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_ignored_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_data`as d WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_data` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_pages`as p WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users` as o WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users`AS online WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_log_data` WRITE;

Error number: 144
Table './modelarstv_model/jos_astats_counted_users' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed
Script stopped.