2R design
Grafično oblikovanje
Razrez in montaža nalepk
CNC rezkanje
Laserska obdelava
Modelarstvo
Modelarske kategorije
Akrobacije
Aerodinamika
Spletna modelarska šola
Za začetnike
Zgodovina
Modelarstvo
Balonarstvo
Jadralna letala
Motorna letala
Slovenski konstruktorji
Zgodovinski članki
Knjiga
Najbolj brano
Zadnji prispevki
Anketa
Koliko modelov ste že zgradili?
 
Gostovanje
Anja
Andraž
 
Aktualno
Na naslovu www.2r.si nastaja prenovljena spletna stran,
ki bo po dokočanju zamenjala to na naslovu www.modelarstvo.si
 
Modelarstvo arrow Slovenski konstruktorji arrow Edvard in Jože Rusjan
 
Edvard in Jože Rusjan Natisni
Edvard Rusjan
Edvard Rusjan
Jože Rusjan
Jože Rusjan
Na začetku letalske zgodovine je doseglo izredne uspehe nekaj znamenitih pionirskih bratovskih dvojic. Brata Montgolfier sta izdelala prve balone. Lilienthala sta proučevala ptičje letenje in Otto je postal prvi uspešni letalec z brezmotornim letalom. Wrighta sta s svojimi letali in poleti utrla pot motornemu letalstvu. Kar sta Wrighta v svetovni zgodovini letalstva, sta Rusjana v naši. Edvard je 25. novembra 1909 izvedel prvi slovenski motorni polet, prvega z letalom lastne izdelave tudi v širšem delu Evrope s sedanjim jugoslovanskim ozemljem in Balkanom.
Bratovo letenje ter zlasti njegova ikarovska smrt sta zasenčila Jožetove zasluge; nedvomno je bil ustvarjalnejši Edvard vodilni član dvojice, toda Jože je bil s svojo vztrajnostjo in obrtniško doslednostjo ter drugimi dopolnilnimi lastnostmi njegov nepogrešljivi sodelavec. To sodelovanje je tudi dalo rezultate, ki težko najdejo primerjavo v svetu in jih ni mogoče pojasniti drugače kakor z dejstvom, da sta delala dva Rusjana.
Starša Rusjan
Starša Franc Rusjan in Grazia Cabas
Preden sta se Jože in Edvard Rusjan na začetku našega stoletja posvetila letalstvu, jima je bila namenjena zaposlitev v očetovi sodarski delavnici v Gorici. Edvarda je na vso moč mikala tehnika, a za študij strojništva v Gradcu ali na Dunaju ni bilo denarja. Željam, ki so presegale rutinsko obrtniško delo, je skušal zadostiti z raznovrstno športno dejavnostjo, najbolj pa ga je pritegnilo kolesarstvo. Leta 1903 se je sedemnajstleten pridružil goriškim dirkačem. Sprva je vozil na težkih klubskih kolesih, potem pa sta mu prijatelja Kerševani in Čuk pomagala, da si je v njuni delavnici sestavil primernejše dirkalno kolo. Poslej je segal po prvih mestih, in kolikor mu niso pri tem pomagale telesne moči, je nadomestil z izredno voljo in borbenostjo. Kmalu vsaj med klubskimi tovariši ni imel enakovrednega tekmeca in se je začel preskušati ter uveljavljati na medklubskih dirkah, ki so mu vse bolj širile prostorski obseg
Rusjanova domačija v Gorici
Rusjanova domačija v Gorici. Tu sta začela brata izdelovati prva motorna letala, nato pa sta večji del svoje letalske dejavnosti prenesla v Miren, bliže k letališču v Rojah.
športnega delovanja, pa tudi poznanstev. Med tedanjimi kolesarji je bilo veliko navdušencev za tehniko, motorizem in avtomobilizem. Marsikateri kasnejši pionir se je uvedel v letalstvo prav prek kolesarstva, tako tudi Edvard Rusjan.
Goriško kolesarsko društvo
Goriško kolesarsko društvo. Edvard Rusjan je v prvi vrsti drugi z leve.
Vendar pa so letalski začetki bratov Rusjan zgodnejši od Edvardovega kolesarstva. Kakor sta zapisala sama, sta se začela ukvarjati s problemi dinamičnega letenja že leta 1897. Ker je bilo takrat Edvardu šele enajst let, Jožetu pa vendarle trinajst, je šlo verjetneje za pobudo starejšega brata. Časopisi so tedaj kar precej pisali o Lilienthalu, ki je padel leto poprej, pa o balonih ter o Kressu in drugih letalskih poskusih. Vsi ti dogodki so nedvomno pospeševali zanimanje za letalstvo tudi v Gorici, kjer je bilo že mogoče dobiti tudi revije in knjige z letalsko tematiko. Tako so verjetno najprej tiskane informacije in ne neposredni zgledi usmerili zanimanje bratov Rusjan.
Edvard Rusjan na kolesu
Edvard Rusjan na kolesu

Leta 1900 sta zgradila že uspešno leteč model, tri četrt kilograma težkega enokrilca z nosilno površino 10 dm2 in z vijakom, ki ga je poganjala urna vzmet. Letalce se je dvignilo 5 m visoko in je letelo precej daleč, vsekakor dovolj, da je svoja graditelja tako navdušilo in ohrabrilo, da sta začela misliti na gradnjo letala normalne velikosti. Med šestletnimi pripravami, ki so potekale vzporedno z Edvardovim kolesarstvom, sta študirala teorijo letenja, delala aerodinamične poskuse, gradila modele ter narisala veliko število skic in načrtov, ki pa sta jih vedno znova odmetavala kot nezrele. Da bi lahko zgradila pravo letalo, sta pogrešala predvsem očetovo podporo, dokler ni začel leta 1908, ob vesteh o uspehih ameriških in francoskih letalcev, tudi goriški sodar Franc Rusjan drugače razmišljati o letalski usmerjenosti svojih sinov in ju v teh prizadevanjih vse bolj podpirati. Brata sta imela tedaj že primerne izkušnje z enokrilnimi in dvokrilnimi letalskimi modeli, da sta lahko prešla na naprave, ki naj bi dvignile od tal človeka. Načrtovala sta letalo, ki bi ga bilo mogoče poganjati z rokami in nogami ter bi zamahovalo s krili. Ko pa sta to misel zavrgla in se odločila za neposreden prehod k motornemu letenju, sta se zadržala tudi pri ideji helikopterja, ki bi si ga bilo mogoče oprtati kar na hrbet. Naposled naj bi si že v tem letu - po nedokumentiranem izročilu, naredila primitivno enokrilno ali dvokrilno letalo, vanj pa vdelala tudi motor. Baje so se jima posrečili celo do 10 m dolgi skoki. O tem pa govore le domneve - Rusjana sama nič ne sporočata, čeprav sta si v izjavah prizadevala, da bi poudarila prav svoje zgodnje začetke.
Edvard Rusjan
Edvard je načrtoval, Jožetova delavnost, vztrajnost in temeljitost pa je pripomogla, da so iz teh načrtov nastala letala.

Vsekakor je postalo vprašanje nabave primernega motorja osrednje in odločujoče pri njunem nadaljnjem letalskem delu. Edvard, ki se je tudi kot samouk izpopolnil v motoroznanstvu - medtem ko je Jože izhajal iz sodarstva in ostal v letalstvu vseskozi pri lesenih ogrodjih - je nameraval izdelati motor po lastni zamisli. Izrisal je skice za štiricilindrski vrstni motor in začel iskati možnosti za strokovno izpopolnitev načrtov ter izdelavo motorja. Kolesarska poznanstva so ga privedla do pravega moža, do torinskega podjetnika in letalskega konstruktorja Franza Millerja. Poleti 1909, ko je Edvard z risbami za motor in letalo, ki naj bi ga ta motor poganjal, odpotoval v ltalijo, se sklene pripravljalno obdobje bratov Rusjan.
Edvard Rusjan
Edvard Rusjan

Prav tedaj je veljala osrednja pozornost javnosti velikim mednarodnim letalskim prireditvam, zlasti prvemu takšnemu mitingu od 22. do 29. avgusta v francoskem Reimsu. Sodelovalo je 38 letal, ki so jih pilotirali tedanji najboljši letalci. Dosegli so več novih svetovnih rekordov. Od 9. do 20. septembra je sledila podobna prireditev v italijanski Brescii, ki je bila nekoliko manjša po številu sodelujočih letal (14), pa tudi manj uspešna (en sam svetovni rekord: Francoz Rougier je na letalu bratov Voisin dosegel 300 m višine). Prirediteljem in tekmovalcem je nagajalo vreme; 18. septembra se je razbesnelo v pravi orkan, ki je podiral hangarje in lomil letala. To je močno prizadelo konec te prireditve, ko so vsi pričakovali najboljše dosežke.
Kljub temu je imel Rusjan v Bresci kaj videti. Miller, ki mu je omogočil obisk prireditve, je na mitingu sodeloval z letalom lastne konstrukcije Aerocurvo (pri načrtovanju je sodeloval Riccardo Ponzello) in izdelave; pilotiral ga je Leonid da Zara, ampak ni hotelo v zrak.
Sestra Luisa
Sestra Luisa je pomagala bratoma s šivanjem platna za krila letala.
Nedvomno si je Edvard že v Millerjevi skupini nabral dragocenih izkušenj, ki jih je obogatil še z vsem ostalim, kar je v Brescii videl in doživel, kasneje pa uporabil pri lastnem delu. Miller ga je seznanil tudi z Aleksandrom Anzanijem, ki je v Brescii tekmoval kot pilot z letalom Avis, bolj pa je bil poznan kot proizvajalec letalskih motorjev. To novo poznanstvo je Rusjanoma pomagalo do motorja. Edvard se je tedaj seznanil tudi z Louisom Bleriotom, ki je 25. julija tega leta prvi preletel morje med Francijo in Anglijo. Tokrat Bleriot ni bil med najuspešnejšimi - dejstvo, da so se v Brescii enokrilci odrezali precej slabše od dvokrilcev, je najbrž odločilo, da sta se Rusjana najprej posvetila večkrilcem in sta šele kasneje prešla na enokrilce.
Tako se je Edvard v Italiji seznanil z najnovejšimi dosežki na področju letalstva in letenja ter se povezal s kvalitetno konico mednarodne letalske druščine. Predvsem pa je pomembno, da sta dobila Rusjana neposredno zatem lasten pogonski agregat, Anzanijev zračno hlajeni motor s tremi cilindri, ki bi moral pri 1300 vrtljajih na minuto razvijati kakšnih 18,4 kW (25 KM). Kako sta prišla do tega motorja, ni natanko ugotovljivo. Sama sta zapisala, da jima ga je kupil oče. Težave, ki sta jih imela z njim, dajejo misliti, da jima je Anzani poceni prodal že rabljen motor, ko se je Edvard v Bresci dogovoril za nadaljnje sodelovanje s tem tovarnarjem. Ob Edvardovi smrti pa so časopisi posredovali novico, da si je zaslužil svoj prvi motor s prodajo načrtov ali celo motorja lastne izdelave, s katerim naj bi bil poskušal leteti že leta 1908 - v Videm.

Vir: dr. Sandi Sitar; Letalstvo in Slovenci I.
 
< Nazaj   Naprej >

 
 
 
Glavni meni
Modelarstvo
FPV letenje
Moji modeli
Načrti
Moja vzletna steza
Kit kompleti
Članki in nasveti
Modelarski krožek
Alpski pokal ALC
Načrti za otroke
Video filmi
Programi
Dogaja se
2R fly Forum
2R fly forum celostranski
FPV forum
Blog
Mali oglasi
Kazalo strani
Prijava na forum





Pozabil geslo?
Registracija Registriraj se
Obiskovalci
chCounter: MySQL error!
SQL query:
  • LOCK TABLES `modelarstv_model`.`jos_astats_counted_users` AS c WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_counted_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_ignored_users` AS i WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_ignored_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_data`as d WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_data` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_pages`as p WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users` as o WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users`AS online WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_online_users` WRITE, `modelarstv_model`.`jos_astats_log_data` WRITE;

Error number: 144
Table './modelarstv_model/jos_astats_counted_users' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed
Script stopped.