Zadnje objave

Dogaja se

2. maj 2009

Kmalu bo eno leto, ko sem v rubriki Dogaja se objavil zadnji članek. Temu je botrovalo premalo časa za modelarjenje, saj sem naredil nekaj velikih projektov. Najprej sem izdelal nekaj pozdravnih tabel, ki nimajo veze z modelarstvom, potem sem zgradil pesjak ter na koncu še razširil delavnico, ki se sedaj nahaja kar v štirih prostorih.


Vendar pa nisem miroval. Na računalniku je počasi a vstrajno nastajal načrt za model Extra 300 S, razpona 150 cm in s predvidenim motorjem od 7,5 do 10 ccm. En prototip je bil že pred novim letom zrezkan na cnc stroju, le toliko, da sem preveril ali vse lepo nalega skupaj. Vendar pa je ta prototip kmalu dobil lastnika.
Prvotno je bil načrt narejen za rezkanje, vendar pa sem posodobil strojni park in sem vse dele nato predelal za rezanje z laserjem. Po kosilu je namreč padla ideja, da je čakanja s tem projektom konec in sem se lotil izdelave. Na laserju sem izžgal štiri plošče topolovega špera, da se končno zadeva premakne naprej.

18. junij 2008

Kitanje Rezkanje čolnaKončno sem si vzel čas in pokital kaputaže za Extro. V tem času se je pojavila še ena, ki pa je doživela bližnje srečanje z zemljo. Vse razpoke v barvi sem skrbno pobrusil in na grobo pokital vse neravnine.
Med kitanjem pa sem na cncjki začel izrezovati še en Policijski čoln dolžine 130 cm. Na sliki je mašina šele na začetku svojega dela, ampak počasi bo preglodala vse plošče.

15. junij 2008

Deli na kupuDanes sem iz škatle izvlekel naslednji projekt – Jak 54. Mrcina ima 2,6 metra razpona in motor 3W 105 ccm. Po prvem pregledu vsebine kar nekaj sestavnih delov manjka in jih je potrebno dokupiti.
Najprej sem preveril vse dele, kako se prilegajo skupaj zato sem moral na trupu najprej izrezati folijo čez utore za krilo in rob zalikati. Deli za silo pašejo skupaj, bo pa potrebno na nekaterih mestih malo pobrusiti utore.
Utori za pante so že narejeni, vendar imajo veliko zračnost, zato sem moral v utore z injekcijsko brizgalko nanašati smolo z bombažem in nato fiksirati pante.
Odrezana folija Likanje robu TrupSeveda sem prej pregib namazal s strojnim oljem in površino panta malo nahrapal. Ker je pantov kar veliko, je bilo to delo kar zahtevno. Predvsem je bilo treba paziti, da s smolo nisem napacal celega modela.
Krila Panti zalepljeni Model sem pustil lepo pri miru, da se smola dobro strdi. Naredil sem spisek materiala, ki še manjka in ugotovil, da bo treba zamenjati tudi izpušne cevi, saj so te, ki so priložene motorju, predebele. Na srečo je model dimenzioniran prav za tak motor, tako da ni panike.

12. junij 2008

Model čaka na poletModel Mustang je končno dočakal svoj prvi polet. Z nekaj zapleti z nastavitvijo motorja in utekanjem je ta le končno začel delovati kot je treba. V bistvu se bo šele v zraku pokazalo kako motor teče. Webre so znane po tem, da imajo v srednjem območju vrtljajev prebogato mešanico in to me je malo skrbelo.
Skrbne priprave na štartu in še zadnji fini nastavki igle in ajde z modelom v zrak. Kljub majhnim kolesom se je po travnati stezi model lepo odlepil od tal. Nekaj majhnih popravkov trimerjev in že se je dobro obnašal. Nekaj akrobacij, preletov – motor dela. Po hrbtnem letu pa začne motor malo kašljati, sledi izravnavanje modela in ker se je model nahajal na najbolj nepravem mestu in višini je bil dolet na stezo nemogoč. Sledil je izvenletališki pristanek v travo, ki se je na žalost končal s kovitom. Seveda so vsem znane posledice kovita par metrov nad tlemi in bo kmalu sledil servis. Zlomljen bajonet, udrto podvozje na krilu in nekoliko odprt trup. Sicer nič kritičnega, ampak vsaka taka nezgoda na modelu pusti posledice.
Priprave na štartV zrakuBrisanac

25. maj 2008

Odstranjevanje folije EleroniV popravilo sem dobil krilo modela Madness, ki je namenjeno 3D letenju. temu primerno je tudi narejeno z lahko gradnjo. Vendar pa je ta gradnja prešibka in je krilo že pri zmernem letenju padalo v flater. Sploh eleroni so bili zelo dovzetni za zvijanje, saj je bila konstrukcija samo rešetkasta brez diagonalnih ojačitev. Krilo je bilo prekrito s prozorno folijo, ki je v zraku nudila zelo slabo predstavo o legi modela. Zato smo se odločili, da krilo prekrijemo v dveh barvah.
Zlomljene prečke Utrjene prečke Vsa utrjena rebra
Ojačani eleroni Prekrit zgornji delNajprej sem odstranil elerone, kar ni bilo težko, saj so bili panti dokaj razrahljani. Nato pa sem iz krila in eleronov odstranil folijo. En eleron je ostal v enem kosu, drugega pa je skupaj držala le folija. Elerone sem na ravni deski zlepil skupaj in dodal diagonale, ki so zelo utrdile konstrukcijo elerona. V krilu so se zaradi vibracij med letom vse prečke na rebrih polomile. Saj ni čudno, rebra so zrezkana iz topolovega špera debeline 3 mm, prečke pa so imele steno široko le 5 mm. Poleg tega pa so letnice tekle prečno na prečko in tako še bolj oslabile rebra. Na mesta prečk sem pokončno zalepil ploščice trde balse in letnice postavil v pravo smer.
Prekrit spodnji del Napenjanje folije Montaža servotov
Rezanje s spajkalnikomTako ojačano in popravljeno konstrukcijo sem na zgornji strani prekril z rumeno folijo, na spodnji pa z rdečo. Prednji rob krila, ki je prekrit z balso pa sem pustil kar originalno belo folijo. Taka rešetkasta konstrukcija se lepo prekriva, saj se nalika le po spojih, po sredini pa sem jo napel kar z vročim fenom. V sredini krila, kamor pride nalepljen iztek trupa, sem z vročim spajkalnikom in na nož obušeno konico, odstranil dva trakova folje. Če bi folijo rezal s skalpelom, bi zarezal tudi v balso pod folijo in s tem oslabil celo konstrukcijo. S spajkalnikom pa se stopi le trak folije, balsa pa ostane nepoškodovana. Na ta dvaizrezana  trakova sem nato prilepil iztek trupa.
Servo na mestuRezanje nalepkRezanje druge barve
Montaža nalepkGotovo kriloV krila sem zmontiral servomotorje in povezave. Ker je bilo krilo na zgornji strani zelo prazno, sem se odločil, da izrežem nove nalepke in napis. Uporabil sem kar samolepilno folijo in jo na rezalniku razrezal. Sledilo je lupljenje nalepk in montaža transportne folije. Določil sem pozicije vseh nalepk in jih nalepil na krilo. Neverjetno kako nekaj nalepk naredi model bolj atraktiven. Sedaj se v zraku hitro loči spodnja in zgornja stran modela ter njegovo lego.

19. maj 2008

LaminiranjeNaj se dobro posušiPo nesrečnem dogodku je treba popraviti kaputažo. Mehke dele tkanine sem od zunaj utrdil s sekundnim lepilom, nato pa notranjost z grobim brusnim papirjem nahrapal. Malo sem si pomagal tudi z biaksom. Z notranje strani sem potem zlaminiral dve plasti tkanine, da se zadeva lepo utrdi in ojača.

18. maj 2008

Sestavni deliDeževna nedelja je kot nalašč za nove projekte. Že nekaj časa je pod mizo čakal usmiljenja model Silen. Ker model ni zahteven za sestavljanje sem upal, da ga sestavim v enem dnevu. Najprej sem zalepil nosilce kril, ki so sestavljeni iz več zrezanih delov. Ko so se nosilci sušili, sem nacinil podaljške za servomotorje in kable začel vleči v krila. Po nesreči pa mi je ena vrvica, ki služi za vleko kabla skozi krilo, ušla v notranjost. Nekaj časa sem se mučil skozi odprtine v rebrih potisniti kabel, vendar brez uspeha. Treba je bilo stuhtati eno rešitev, kako spraviti kabel v krilo. Spomnil sem se elegantne rešitve, ki se je tudi odlično Leplenje nosilcevSesanjevrvica v utor
KončanoVrvica na mestuMontaža servaMotor v ležiščuobnesla. Na odprtino, kjer nalega servomotor sem nalepil lepilni trak, da sem to odprtino zmanjša. Na ta trak sem nato postavil cev sesalca in v sredini krila v odprtino počasi spuščal vrvico. V prvem poskusu se je vrvica znašla na svojem mestu. Sedaj je bilo kabel enostavno povleči skozi krilo. Zmontiral sem servomotorje v krila in jih prilepil z vročo pištolo. Za razne druge rešitve tu ni prostora.
V nos sem zmontiral tudi motor. Zaradi ozkega trupa je zunanje vrteči se motor kar težko spraviti na svoje mesto. Zadevo sem rešil tako, da se kabli motorja nahajajo zunaj trupa in se za motorjem vrnejo vanj. Kogar ne moti vizualni pogled na kable je rešitev idealna. Model nima komande smeri, zato je servo za višino montiran kar v rep modela. Zaradi majhnih dimenzij je tudi tukaj nekaj telovadbe, da zadeva lepo funkcionira.
Izgotovljen nosDetajl repaPoziranje
Model je praktično gotov in lahko pozira za spomin. Treba je še rešiti nekaj malenkosti o legi akumulatorja in sprejemnika. Prostora je malo, trup pa je karbonski, kar pomeni, da je treba sprejemnik spraviti čim dlje od regulatorja, drugače bodo motnje. To bo treba še malo prespati.
Od zadajOd straniZej pa gas

16. maj 2008

Pokrov motorjaS spodnje straniMustang že predolgo čaka na mizi, zato sem se lotil še zadnjih malenkosti na modelu. Opasovanje kabine, izrezovanje lukenj in rešiti vse detajle okoli motorja vzamejo kar nekaj časa, da zadeva lepo sedi na svojem mestu. Nekaj težav sem imel s postavitvijo akumulatorja, saj sem ga na vsak način moral postaviti za težišče. Sprejemnik sem z vezico pritrdil kar na mizico servomotorjev, za akumulator pa sem naredil sedišče nad servomotorji. Uporabil sem dve okrogli paličici, ki sem ju na straneh nataknil na dve ploščici in ti dve prilepil na steno trupa. S tem sem tudi ojačal trup. Sedaj se samo enostavno z vezico pritrdi akumulator na svoje mesto.
Notranjost trupaPoziranjeIz boka
Od zadajPripravljen za letKer so praktično vsi detajli narejeni je seveda čas za poziranje in fotke za spomin – dokler je model še v enem kosu.

15. maj 2008

Pred popravilomPo temeljitem premisleku sem našel elegantno rešitev kako ojačati prednji del trupa. Prvo rebro, na kateri je naslonjen nosilec motorja je praktično brez ojačitev. Nosilec motorja pri obremenitvah praktično zvija prvo rebro, zato je bilo treba nekaj narediti glede ojačitve tega rebra brez prevelike dodatne teže. Iz 3 mm debele topolove vezane plošče sem zrezkal dva nosilca za ojačanje rebra in nov nosilec motorja iz 5 mm debele letalske vezane plošče. Vse skupaj sem z belim lepilom za les prilepil na svoje mesto in spoje utrdil s ščipalkami. Spoje sem še dodatno ojačal s trikotnimi balsinimi letvicami.
Zrezkani deliLeplenje v trupOjačan nosilec
Motor sem privil na svoje mesto in ga iz zunanje strani še dodatno pritrdil z aluminijastim križem. Zaradi križa se bo vrtilni moment razporedil na mesto rebra, kjer ni oslabljen zaradi hladilnih odprtin. Ojačitve so se izkazale za odlične, saj je konstrukcija postala veliko bolj toga in močna.
Zmontiran motorDodatni nosilecPopravljeno

11. maj 2008

PodaljškiSicer lepa nedelja za letenje, vendar preveč piha veter, zato sem se počasi lotil gradnje Extre. Pripravil sem podaljške za servote v krilih in jih namestil na svoje mesto. Zaradi oblike servotov sem moral ležišča v krilih po robovih malo pobrusiti. Povezave med servotom in ročico sem naredil kar togo brez nastavljanja, kar so mi omogočile klešče za krivljenje priključkov.
V trup sem zmontiral tudi servo za smer in ga z pletenicami povezal s smernim krmilom. Treba je biti pazljiv, saj priloženi pletenici nimata veliko rezervne dolžine. Z nekaj telovadbe je na koncu povezava kar lepo uspela.
Servo v krilu Servo za smer Pogoni na repu
Ojačitvene paličice Svoje mesto je dobil tudi servo za višino in tudi tukaj sem naredil togo povezavo. Ta serija modelov ima predviden ojačan višinski stabilizator z dvema karbonskima paličicama. Očitno se je višina izkazala za šibko. V trup sem zvrtal luknjice in vanje vstavil karbonske paličice, na stabilizatorju pa sem le zapilil utor in vanj zalepil paličice. Pri lepljenju sem ponovno preverjal vsporednost višinskega stabilizatorja s krilom. Svoje mesto je dobil tudi motor, ki sem ga privil na s tkanino ojačan nosilec. Ob straneh sem nalepil dva plastična usmerjevalnika zraka, ki zrak usmerjata na motor za boljše hlajenje.
Motor Copatki in kolesa Na podvozje sem privil copatke in kolesa. Kolesa sem dobil od kolega, ki jih je kupil v Lindingerju in so malo večja od originalnih ter občutno debelejša. Za vzletanje iz trave bo sigurno bolje. Čeprav je kolo debelejše pa vseeno lepo sede v copatek, moral sem le nekoliko predelati vijačenje. V originalu je mišljen copatek privit z matico, kolo pa na obeh straneh omejeno z okroglim nastavkom. Jaz sem na eni strani uporabil kar plastični distančnik.
Rezanje stirodura Luknja podvozja Zaprta luknja
Kaputaža Najbolj me je motila luknja v trupu, kjer je privito podvozje. Iz rumenega stirodura sem odrezal kos in ga opasal v odprtino. V grobem sem rezal z vročo žico, na fino pa kar brusil. Ko je kos lepo sedel v utoru sem preko njega nalikal kos folije. Nekaj časa sem porabil še za pritrjevanje kaputaže, nato pa sem na model nataknil krila. Nosilec krila – karbonsko cevko, sem moral za 5 mm skrajšati in krila so lepo sedla na svoje mesto. Problem je nastal, ko sem hotel krila fiksirati s priloženimi plastičnimi vijaki. Privijam in privijam, pa vijak nič ne prime. Na koncu ugotovim, da imajo ti vijaki premajhen premer navoja in kar spolzi skozi matico. Problem sem rešil s kovinskimi M4 vijaki. Model sem sestavil in vgradil sprejemnik, LiPo in vse skupaj povezal. Zbalansiral sem težišče, ki se je lepo izšlo brez dodajanja balasta. Malo sem se še poigral s programiranjem postaje in zadeva je gotova.
Vijak krila Sestavljen model Od zadaj
Ker se je zvečer veter čisto umiril se nisem več ukvarjal z nalepkami, ampak se mi je mudilo na prvi testni štart. Model sem nesel ven, da preverim še krivuljo za vrtljaje motorja. Vklopim akumulator, preverim hode in počasi dvignem obrate motorja. Preden pa motor doseže polne obrate pa zaropota, hitro ugasnem motor, vendar je škoda že narejena. Motor je zaradi svojega navora raztrgal požarno steno in propeler je lepo razmesaril prednji del kaputaže. Šele sedaj se vidi, da je laminiranje kaputaže zelo klavrno narejeno. Praktično je propeler snel vso smolo do tkanine.
Poškodovan nos Odtrgan nosilec Razmajan  del
Mislm, da se kej takega naredi še preden model okusi zrak. Sledila je analiza konstrukcije in odločil sem se, da bo nosilec motorja dobil novo požarno steno iz avio špera in ne iz topola kot original. Ker vsa sila nosilca motorja pritiska na prvo rebro, ki je oblepljeno le z balso in še to z narobe postavljenimi letnicami, se je vse skupaj razrahljalo. Dobro da model ni raztrgalo v zraku. Naredil bom nekaj modifikacije in ojačal konstrukcijo ne da bi preveč povečal teže. Uf pa je spet eno brez veze delo. Jah, na napakah se učimo in tudi to sodi k modelarstvu.