Modelarstvo arrow Članki in nasveti arrow Izdelava modela F-16 Falcon

Izdelava modela F-16 Falcon Natisni
F-16 Falcon
Največji izziv je izdelati dober model, zgrajen iz cenenih materialov. Obdelava stiropora z vročo žico je postala že vsakdanje opravilo, zato sem se odločil v to smer izdelati maketo. Nekaj modelov v tej smeri je bilo že uspešno narejenih, zato je tudi nastala ta ideja. Odločitvi je botroval prototip, ki je bil prav tako izrezan iz stiropora in prekrit z lepilnim trakom, vendar pa je bila oblika modela močno poenostavljena. Za zamenjavo lepilnega traku sem se odločil za pak papir, in s tem pridobil lepo površino za barvanje. Obliko modela pa sem v čim večji meri posnel po pravem letalu. Čeprav sem nekaj detajlov prilagodil modelu, pa je osnovna oblika ostala nespremenjena. Višinski stabilizator se ne premika v celoti, pač pa ima višinsko krmilo, pa tudi krila imajo malo večji razpon kot pravo letalo.
Kar nekaj časa je trajalo, da sem dokončal načrt in dodobra premislil vse detajle in tudi možnosti gradnje. Čeprav je oblika modela dokaj komplicirana, mi število delov in s tem tudi šablon ni predstavljalo oviro. Veliko časa sem porabil za risanje šablon in določanje dimenzij blokov iz katerih je model sestavljen. Marsikateri del je treba večkrat odrezati in zato potrebujemo tudi več šablon.
Šablone sem izdelal kar iz ultrapasa, ki sem ga na cnc rezkarju razrezal. S svedrom premera 1 mm sem na šablone navrtal luknje, skozi katere z bucikami šablone pritrdimo na blok stiropora. Po šablonah je prišlo na vrsto rezanje blokov iz stiropora. Uporabil sem stiropor gostote 15 kg/m3. Dve plošči debeline 5 cm in dve debeline 10 cm so dovolj, da se izreže celoten model. Za kabino in rakete na koncu krila pa sem uporabil kar stirodur, ki se lepo brusi.
Rezanje zunanje konture
Rezanje zunanje konture
Notranji utor
Utor odrežemo po istih šablonah
Pričel sem rezati dele za trup in sicer z največjim delom trupa, ki se nahaja nad krili do izstopne šobe. Na blok sem pritrdil obe šabloni in najprej odrezal zunanjo obliko. Celoten komad sem postavil nazaj v negativ in na spodnji strani še odrezal utor v trupu. Odrezan del sem postavil nazaj v svoje ležišče in na blok pritrdil dve šabloni,
Rezanje konture krila
Rezanje konture krila
Odrezan zadnji del
Odrezan zadnji del
preko katerih sem odrezal konturo krila, ki seka ta del v trupu. Pri tem je pomembno, da so vsi že odrezani deli na svojem prvotnem mestu, saj mora vroča žica po celi dolžini reza potovati skozi material. To je pomembno zato, ker material med rezanjem žico hladi in tako enakomerno drsi skozi stiren. Če del žice ne bi potoval skozi stiren, bi se močneje segrel in tako preveč stopil rezano režo. 
Zadnji del odrežemo na pol
Zadnji del še na pol
Tudi samo rezanje mora potekati počasi, žica pa ne sme biti prevroča. Najboljša hitrost rezanja je okoli 1 cm/sek, ki ga mora določati temperatura žice.
Rezanje utora za višinski stabilizator
Rezanje utora za višinski stabilizator
Režemo z občutkom, da žice preveč ne vlečemo. V tem primeru nam žica na sredini zaostaja in rezultat je slab odrez.
Ker so na tem delu tudi utori za višinski stabilizator, ta pa je postavljen v negativnem V-lomu,
Izgotovljen del
Izgotovljen del
moram del na koncu odrezati, tega pa po sredini še na dva dela. Na vsak delposebej pritrdimo šablone in odrežemo utor. Pri postavljanju šablon je treba biti pazljiv, saj je od odrezanega utora odvisen kot stabilizatorja. Ko so utori odrezani ta dva dela zlepimo skupaj in oba še na prednji del. Spoj lepo naravnamo in ga utrdimo z lepilnim trakom. V tem položaju se mora dobro posušiti.
Zunanja oblika
Zunanja oblika
Kontura krila
Kontura krila
Sledi spodnji del trupa od krila do višinskega stabilizatorja. Ta del je dokaj enostaven. Najprej odrežemo zunanjo konturo in nato še notranjo. Prav tako s šablonami za utor krila odrežemo spodnjo konturo, kjer krilo seka ta del trupa. Ker so šablone narejene za celotno krilo, jih moramo pazljivo postaviti na svoje mesto.
Utor izteka trupa
Utor izteka trupa po istih šablonah
Zunanja oblika izteka trupa
Zunanja oblika izteka trupa
Da lahko zaključimo ta del trupa, odrežemo še del izteka trupa v izpušno odprtino. Del je nekoliko koničen in je treba pazljivo rezati, da žica potuje na obeh straneh enakomerno. Na daljši stranici potuje hitreje na krajši pa počasneje. Na začetku, sredini in koncu mora žica lepo slediti na obeh straneh. Na to moramo biti pri rezanju zelo pazljivi.
Izstopna šoba
Izstopna šoba
Iz enega kosa odrežemo še izstopno odprtino, ki predstavlja tudi nosilec motorja. Za rezanje tega dela je potrebno že nekaj vaje. Zunanjo konturo sem rezal tako, da sem blok stiropora držal v eni roki, v drugi pa žago. Odrezal sem le del plašča stožca in nato žico potegnil iz materiala. Naslednji del plašča sem začel rezati s hladno žico, ki sem jo tik pred potegom priključil na napajalnik. Če bi začel že takoj z vročo žico, bi se ob prvem dotiku stiren zelo stopil, saj je žica na prostem veliko bolj vroča kot med rezanjem. Za rezanje odprtine na sredini pa sem na sredini najprej z okroglo pilo naredil luknjo, skozi katero sem potisnil uporovno žico in jo zopet napel na žago. Rezati začnemo na sredini, nekoliko špiralno nadaljujemo proti robu in ko se dotaknemo šablon nadaljujemo po njih. Tu je pomembno, da se žica na obeh straneh v istem času dotakne šablon. Ko je odrezana celotna odprtina z vročo žico nadaljujemo pot proti sredini in šele tukaj izklopimo napajalnik za žago.
Zunanja oblika prehoda
Zunanja oblika
Odprtina
Odprtina prehoda
Kontura krila
Kontura krila

Nadaljujemo s prehodom trupa iz kril v kabino. Postopek je enak kot pri prejšnih delih, zunanja nato notranja odprtina in na koncu še kontura krila. Tu se uporabijo iste šablone kot pri prejšnem delu.
Spodnji del
Spodnji del
Odprtina
Odprtina
Kontura krila
Kontura krila

Spodnji del prehoda je narejen spet po istem postopku kot zgornji del.
Zgornji del
Zgornji del
Notranji utor
Notranji utor
Ponovimo isti postopek. Ta segment trupa je sestavljen iz treh delov. Zgornjega, srednjega, ki predstavlja dno kabine za postavitev RC komand ter spodnjega vstopnika zraka. Pri rezanju je treba paziti, da se žica ne segreje preveč in lepo počasi drsi skozi stiropor. Zgornji in srednji del se namreč stikata
Srednji del
Srednji del - ležišče vstopnika zraka
na izboklini in je zato spoj dokaj oster. Pri preveč vroči žici za rezanje se ta oster del preveč stopi in bi bilo potrebno kitanje pri sestavljanju. Srednji del je nekoliko kompliciran za rezanje, zato je treba dobro premisliti kako bo tekla žica. Del, kamor sede vstopnik zraka je trikotne oblike in raven, zato najprej odrežemo to trikotno površino. V času rezanja trikotnika je na drugem koncu žica prislonjena na šablono nad materialom v isti točki in šele, ko je trikotnik odrezan začne žica rezati tudi ta del. Režemo od sredine proti zunanjemu robu. Rob trikotnika, ki nastane ne brusimo, saj nanj sede vstopnik zraka, ki ima enako trikotno naležno površino.
Oblika vstopnika
Zunanja oblika vstopnika
Vstopnik zraka
Vstopnik zraka
Vstopnik začnemo rezati na naležnem delu in enako kot srednji del odrežemo trikotno površino. Ker oblika šablon ne dovoljuje odmika žice med rezanjem trikotnega dela, sem na šabloni naredil nekakšno izboklino in na vrhu utor, kamor se žica zatakne in med mirovanjem ne topi stiropora. Zaradi tega odrežemo le obe polovici naležne površine in šele nato nadaljujemo z okroglino. Za rezanje okrogline stiropor obrnemo na glavo, da lahko kontrolirano odrežemo še ta del. Z okroglo pilo na sredini naredimo luknjo, skozi katero povlečemo žico in odrežemo še notranji del.
Del pri kabini
Del pri kabini
Prostor kabine
Prostor kabine
Del pod kabino je narejen po enakem postopku kot vsi drugi. Najprej odrežemo zunanjo obliko in nato še notranjo, ki predstavlja prostor v kabini za montažo akumulatorja in sprejemnika. Ta del je nekoliko višji kot bo na koncu, saj kontura kabine ta del seka in ga bomo odrezali šele na koncu, ko bo
Dno kabine
Dno kabine
Notranja kontura
Notranji del
trup dokončno zlepljen. Ta del že zaključuje prehod v krilo, zato je na šabloni zopet narejena izboklina in utor za zaščito prevroče žice. Ves čas rezanja izbokline na prednjem delu žica leži v tem utoru, šele ko je izboklina odrezana, žica nadaljuje pot po šabloni.
Spodnji del odrežemo enako kot zgornjega.
Del pred kabino
Del pred kabino
Dolbenje luknje
Dolbenje luknje
Odrezana luknja
Odrezana luknja
Del pred kabino odrežemo iz enega kosa stiropora in sicer najprej zunanjo obliko. Režemo lahko v več ponovitvah in stiropor držimo v roki. Ko začenjamo rezati naslednji del moramo žico najprej nasloniti na šablone in šele nato vključiti tok za gretje, da žica počasi začne z rezanjem. V nasprotnem primeru vroča žica na površini izdolbe utore. Z okroglo pilo izdolbemo luknjo za žico in nato odrežemo še notranji del.
Ojačana špica
Ojačana špica
Nos trupa
Nos trupa
Nos modela izdelamo iz enega kosa stiropora, v katerega ni potrebno več dolbsti odprtine. Zato odrežemo le zunanjo obliko. Čisto na prednjem delu iz 4 cm debelega stirodura odrežemo še en del, ki ga bomo kasneje, ko bo prilepljen obrusili v pravo obliko. Pred brušenjem nanj prilepimo še kos balse, ki bo dobro utrdila konico trupa.
Podstavek smernega stabilizatorja
Podstavek smernega stabilizatorja
Deli trupa so tako gotovi in lahko začnemo z rezanjem smernega stabilizatorja.
Smerni stabilizator
Smerni stabilizator
Odrežemo najprej podstavek, ki se na sprednjem delu začne z obliko profila, na zadnjem pa pravokotno zaključi. Smerni stabilizator režemo kot krilo. Najprej odrežemo spodnjo konturo, dodamo šablone in nato še zgornjo konturo. Zaradi velikega ožanja stabilizatorja proti vrhu je treba rezati počasi, da na krajšem koncu žica preveč ne stopi stiropora. Stabilizatorja in podstavka ne smemo še zlepiti skupaj, saj ju je treba najprej obleči s papirjem vsakega posebej in šele nato zlepiti.
Srednji del
Srednji del
Rezanje na pol
Rezanje na pol
Rezanje utora
Rezanje utora
Višinski stabilizator
Višinski stabilizator
Višinski stabilizator ima negativni V-lom zato je treba narediti vsako polovico posebej. Najprej odrežemo srednji del, ki se nahaja v trupu. Ker sta oba dela enaka, lahko odrežemo le enega nekoliko daljšega in ga na koncu odrežemo na pol. Ker se ta del stabilizatorja nadaljuje za trupom, odrežemo dva utora, da se lepo prilega v trup in na zadnjem delu zaključuje s trupom. Zunanji del višinskega stabilizatorja odrežemo enako kot smerni stabilizator in ga že takoj lahko prilepimo na srednji del stabilizatorja, ki poteka v trup. Zaradi trdnosti in oblike ju bomo oblekli s papirjem v enem kosu.
Sredina krila
Sredina krila
Polovica krila
Polovica krila
Krilo začnemo rezati najprej na sredini in sicer del, ki se nahaja v trupu. Na to pa odrežemo še oba krila. Režemo najprej spodnjo konturo in nato še zgornjo. Pri rezanju kril je treba paziti na to, da blok med rezanjem stoji na ravni podlagi in je enakomerno in ne preveč obtežen. Šablone sta med seboj že v osnovi poravnani pod pravim kotom zvitja krila. Režemo počasi z ne preveč vročo žico, da se na ožjem delu stiropor ne topi preveč. Čeprav se temu težko izognemo, je zunanja šablona narejena nekoliko debelejše, da se na koncu stiropor lahko obrusi in dobimo pravo obliko profila.

Naprej >

Obiskovalci: 1,275,947 (started: 2006-01-01) Obiskovalci danes: 210 Obiskovalci vceraj: 295 Obiskovalci na dan: Ø 300.03 Max. visitors per day: 1,391 (at (date): 2013-12-04) Max. page views per day: 18,882 (at (date): 2015-12-03) Page views: 8,778,914 Page views today: 978 Page views yesterday: 886 Page views per day: Ø 2,064.33 Page views per visitor: Ø 6.88 Online: 1 Obiskovalci Max. online: 71 (at (date): 2013-08-05, 13:34:08) Page views this page: 8,271 Your own page views: 50 JavaScript enabled: 0% (c) 2006 www.joom.la
Vreme

Vir: rtvslo.si

Optimizacija spletne strani, objava novosti tudi na Slovenski digg in web-strani.si