2R design
Grafično oblikovanje
Razrez in montaža nalepk
CNC rezkanje
Laserska obdelava
Modelarstvo
Modelarske kategorije
Akrobacije
Aerodinamika
Spletna modelarska šola
Za začetnike
Zgodovina
Modelarstvo
Balonarstvo
Jadralna letala
Motorna letala
Slovenski konstruktorji
Zgodovinski članki
Knjiga
Najbolj brano
Zadnji prispevki
Anketa
Koliko modelov ste že zgradili?
 
Gostovanje
Anja
Andraž
 
Aktualno
Na naslovu www.2r.si nastaja prenovljena spletna stran,
ki bo po dokočanju zamenjala to na naslovu www.modelarstvo.si
 
Modelarstvo arrow Balonarstvo arrow Prvo srečanje z balonom
 
Prvo srečanje z balonom Natisni
Prvi Slovenec, ki se je neposredno srečal z baloni in je o njih strokovno pisal, je bil avtor slovitih logaritmovnikov, matematik Jurij Vega. Balon je lahko videl že leta 1784, manj ko leto dni po prvih poletih v Parizu. Tedaj je gasilec Johann Georg Stuwer na Dunaju zgradil cilindričen toplozračen balon z dvema kuriščema, 4000 m3 prostornine in gondolo za šest oseb. 6. junija 1784 se je dvignil iz Pratra vpričo tisoč gledalcev še privezan, 28. julija in 25. avgusta pa je poletel prosto. Najbolj je uspela zadnja vožnja, ko je Stuwerjev sin Caspar s tremi potniki odletel proti severu in srečno pristal. Naslednje leto je balon zgorel. Vega, ki je tedaj bival na Dunaju in ga je napredek tehnike zanimal bolj kot vse drugo, je tem poskusom verjetno prisostvoval. Leta 1791, v juliju in avgustu, se je dvigal iz Pratra francoski balonar Jean-Pierre Blanchard in je pristajal v okolici Dunaja. Teh poletov z vodikovim balonom pa Vega ni mogel videti, ker je bil tedaj na Moravskem. Ko pa je bil v letih 1793-97 kot častnik evropske zveze na bojiščih ob Renu, so Francozi že uporabljali
balone v izvidniške namene, Avstrijci pa so jih obstreljevali in so tudi katerega zaplenili. Tako je imel Vega dovolj priložnosti, da se je z baloni osebno spoznal.
Jurij Vega
Jurij Vega je v četrti knjigi svojega učbenika Vorlesungen uber die Mathematik leta 1800 takole opisal vodikov balon.

Leta 1800 je izdal Vega četrti zvezek svojih matematičnih in fizikalnih predavanj. V njem obravnava mehaniko tekočin in plinov; ker je bil učbenik posebej namenjen topničarjem, je v tem zvezku tudi obširno poglavje o ozračju, precej je napisanega o plinskih zakonih, aerostatičnem in aerodinamičnem vzgonu, vremenskih pojavih ipd., kar je vredno zabeležiti v zgodovini letalstva, še posebej v poglavju o balonarstvu. Iz tega si je bilo lahko razložiti načela, ki omogočajo letenje toplozračnemu balonu, čeprav o takšnem balonu posebej ni pisal. Popisal pa je prizadevanja, da bi iz kovinskih krogel izsesali zrak in s tem zmanjšali njihovo težo ter tako pridobili vzgon in možnost letenja. »A že zaradi pritiska zunanje atmosfere na površino votlih in praznih krogel ne bo mogoče kovinskih lupin nikoli toliko stanjšati, da bi postala njihova teža manjša od teže zraka, ki bi ga krogle vsebovale,« je zapisal Jurij Vega, »zato ostaja zamisel za polet s praznimi kroglami izvedbeno za vselej neuresničljiva.«
Takole pa je Vega zapisal, kako se je odprla realna možnost za gradnjo letalne naprave, lažje od zraka: »Končno so pred malo leti odkrili plin, tako imenovani gorljivi zrak, ki ima pri istem tlaku kot atmosferski zrak 10 do 12-krat manjšo gostoto. Gorljivi zrak pridobivajo z delovanjem razredčene žveplene kisline na železne ostružke. S tem plinom napolnjeni milni mehurčki se dvigajo v višino. In prav tako se dviga v višino tudi zračni balon iz tafta, prepojenega s firnežem, dokler je teža zračnega balona skupaj s privezanim tovorom in v njem zaprtim pretanjenim zrakom manjša od izpodrinjenega atmosferskega zraka. Presežek slednje teže nad celotno prvo je gibajoča sila, ki dviga zračni balon v višino. Gorljivi zrak se imenuje tudi vodik.«
To so prve vrstice, ki jih je napisal slovenski strokovnjak o kakšni leteči napravi. Dejstvo, da niso pisane v slovenščini, ne zmanjšuje njihovega pomena - tako je Vega populariziral letenje z napravami, lažjimi od zraka, tudi širom po nemško govorečih deželah.

Vir: dr. Sandi Sitar; Letalstvo in Slovenci I.
 
Naprej >

 
 
 
Glavni meni
Modelarstvo
FPV letenje
Moji modeli
Načrti
Moja vzletna steza
Kit kompleti
Članki in nasveti
Modelarski krožek
Alpski pokal ALC
Načrti za otroke
Video filmi
Programi
Dogaja se
2R fly Forum
2R fly forum celostranski
FPV forum
Blog
Mali oglasi
Kazalo strani
Prijava na forum





Pozabil geslo?
Registracija Registriraj se
Obiskovalci
Obiskovalci: 1,275,947 (started: 2006-01-01) Obiskovalci danes: 210 Obiskovalci vceraj: 295 Obiskovalci na dan: Ø 300.03 Max. visitors per day: 1,391 (at (date): 2013-12-04) Max. page views per day: 18,882 (at (date): 2015-12-03) Page views: 8,778,907 Page views today: 971 Page views yesterday: 886 Page views per day: Ø 2,064.33 Page views per visitor: Ø 6.88 Online: 2 Obiskovalci Max. online: 71 (at (date): 2013-08-05, 13:34:08) Page views this page: 4,435 Your own page views: 43 JavaScript enabled: 0% (c) 2006 www.joom.la
Vreme

Vir: rtvslo.si
 
Optimizacija spletne strani, objava novosti tudi na Slovenski digg in web-strani.si