2R design
Grafično oblikovanje
Razrez in montaža nalepk
CNC rezkanje
Laserska obdelava
Modelarstvo
Modelarske kategorije
Akrobacije
Aerodinamika
Spletna modelarska šola
Za začetnike
Zgodovina
Modelarstvo
Balonarstvo
Jadralna letala
Motorna letala
Slovenski konstruktorji
Zgodovinski članki
Knjiga
Najbolj brano
Zadnji prispevki
Anketa
Koliko modelov ste že zgradili?
 
Gostovanje
Anja
Andraž
 
Aktualno
Na naslovu www.2r.si nastaja prenovljena spletna stran,
ki bo po dokočanju zamenjala to na naslovu www.modelarstvo.si
 
Modelarstvo arrow Balonarstvo arrow Balonarstvo v Mariboru in Max Macher
 
Balonarstvo v Mariboru in Max Macher Natisni
V letih neposredno pred prvo svetovno vojno se je razvilo dejavno balonarsko središče v Mariboru. Že prvi poleti so pokazali, da je mariborska okolica zelo primerna za pristajanje, dokaj stalni zahodni vetrovi pa so omogočali daljše polete ob Dravi, kjer je bila pri roki železnica. S tega vidika se je zanimalo za Maribor tudi vojaštvo. 10. avgusta 1911 je preletel Maribor vojaški balon okoli 1500 m visoko.
Prva znana fotografija z balona
Prva znana fotografija slovenskega mesta z balona - pogled na Maribor.
Nadporočnik Ernest Hofs Uitter, ki ga je vodil, je odvrgel sporočilo za mariborski polk - to je prvi primer balonske pošte na Slovenskem.
Vojaški zrakoplovni oddelek je napovedoval že v maju 1910 več balonskih vzletov v tem mestu, če bi bilo dovolj zanimanja, pa bi za primerno plačilo prevažali tudi civiliste. Zataknilo se je pri pogajanjih z mestno plinarno, ko pa so leta 1912 razrešili tudi problem polnjenja balonov, se je začela v Mariboru živahna balonarska dejavnost. Njen glavni junak je bil domačin (na Ravnah rojeni sin mariborskega trgovca) Max Macher.
Macher je bil nedvomno balonar izrednih sposobnosti in to je vztrajno potrjeval s svojimi dosežki. Leta 1910 je opravil balonarski tečaj, že naslednje leto, 23. in 24. junija 1911, pa je kot poročnik, v družbi poročnika fregate Heinricha Hussa, v skoraj 20-urni vožnji proti severu preletel Evropo od Fischamenda do Pomorjanskega zaliva; tu sta morala balonarja pristati, ker zaradi neugodnih vetrov ni bilo mogoče preleteti še Baltika do Švedske.
V letu 1911 je Macher opravil tečaj za vodljive zrakoplove. Izšolal se je na vojaškem zrakoplovu sistema Parseval z oznako M 1. Ta zrakoplov s štirimi člani posadke je pod komando stotnika Tauberja sodeloval na velikih avstro-ogrskih vojaških manevrih septembra 1911 pri Granu na Madžarskem, pilotiral pa ga je poročnik Macher. Uspešno je opravil nočni pristanek, pri čemer so mu svetili žarometi z bližnje trdnjave. Opravil je tudi več daljših, do pet ur trajajočih poletov.
Balon Nadvojvodinja Margareta
Balon Nadvojvodinja Margareta pred vzletom z mariborskega sejmišča 9. junija 1912.

Kljub prehodu na vodljive zrakoplove pa Macher ni nehal letati s prostoletečimi baloni. Tako je 9. junija 1912 vodil balon, s katerim je poletel ob prvem startu balona iz Maribora nadvojvoda Jožef Ferdinand, tudi sam znamenit balonar. Balon z imenom Nadvojvodinja Margareta so z železnico prepeljali v Maribor, kjer ga je prevzelo vojaštvo. Najprej so ga nameravali polniti kar v plinarni, potem so ga namestili na živinskem sejmišču ob mestni klavnici. Od priključka na mestno omrežje do vzletišča so delavci mariborske plinarne položili 45 m dolgo cev s premerom 20 cm. Polnjenje se je začelo ob 7. uri zjutraj pod vodstvom graškega gasilskega mojstra Ulricha in ob sodelovanju vojaškega zrakoplovnega oddelka.
Na vzletišču se je zbralo več tisoč ljudi, med njimi ni manjkalo častnih gostov, visokih politikov, oficirjev in drugih vidnih osebnosti iz tedanjega javnega in političnega življenja. Da bi še stopnjevali slavnostno vzdušje, so postavili okrašene mlaje, razobesili zastave, igrala je vojaška godba. Četrt ure pred deseto se je pripeljal v avtomobilu nadvojvoda, malo pred deseto pa so se začele pod vodstvom poročnika Maxa Macherja neposredne priprave na polet. V košaro so zlezli predsednik štajerskega zrakoplovnega društva dr. Hanson, stotnik Hoffory, graški univerzitetni profesor dr. H. Ficker, ki je pred tem predaval Mariborčanom o zrakoplovstvu, zdravnik dr. Rintelen, zadnji pa je vstopil nadvojvoda. Točno ob 10. uri je dal Macher povelje za vzlet, toda z balastom in potniki preobremenjeni balon se je le počasi dvigal in že rahel veter ga je zapletel v bližnjo krošnjo. Ko so izpraznili vrečo balasta, se je balon rešil iz vejevja in se začel normalno dvigati. Kmalu je dosegel višino 800 m, veter pa ga je odnašal proti Pragerskemu. Množica mu je sledila peš, na kolesih, naposled pa so ga lahko spremljali le še avtomobili. Balon je letel dalje. Nekaj kilometrov pred Konjicami se je spustil že tako nizko, da so ga nato celo uro vlekli z vrvjo. Medtem je balon izgubil toliko plina, da je kazalo, da bo moral pristati v bližini Slovenske Bistrice. Temu so se izognili z odmetavanjem balasta, vode za pitje, ledu za hlajenje šampanjca itd. Balon se je spet dvignil, a kmalu so le morali pristati pri Konjicah, kjer so izkrcali dr. Fickerja in Hofforyja. Razbremenjeni balon je letel še do Draže vasi pri Konjicah, kjer je pristal ob pol enih. Tamkajšnje prebivalstvo je prisebno pomagalo pri pristajanju.
Vojaški zrakoplov M I Parseval
Vojaški zrakoplov M I Parseval, na katerem se je leta 1911 usposobil za vodenje Max Macher.

Z balonom Nadvojvodinja Margareta so v naslednjih dneh (12. in 16. junija ter 15. in 17. avgusta 1912) lahko leteli tudi potniki, ki so bili pripravljeni plačati znatno vsoto 180 kron. Razen 16. junija, ko je vodil balon dr. Ficker in je v brezvetrju visel poldrugo uro nad Mariborom, je upravljal z njim Max Macher. Za plačano letenje so se prijavljale tudi ženske, vendar je v košari prihajalo do nesoglasij med spoloma, tako da so morali ukiniti nadaljnje javne polete, balon pa so potem prepeljali na Dunaj.
Macher je med mariborskimi nastopi letal tudi po raznih drugih krajih, večkrat se je udeležil tekmovanj v približevanju določenemu cilju ali balonarskih »lovov na lisico«, običajno z opaznim uspehom. Jeseni 1913 je spet letel v Mariboru, ki si je z uspešnimi poleti Nadvojvodinje Magarete pridobil na tem področju tolikšen ugled, da je štajersko zrakoplovno društvo s sedežem v Gradcu premestilo vanj del svoje dejavnosti. Sklenili so nabaviti balon, ki bi bil članom društva stalno na razpolago v Mariboru. Po tem sklepu je prišlo več ponudb izdelovalcev balonov, ena tudi iz dunajske tovarne Harburg. To podjetje je 1. julija 1913 izvedlo v Mariboru uspešen demonstracijski polet, toda zaradi nižje cene so se raje odločili za nakup nekoliko manjšega balona s prostornino 1200 m3 v Minchnu. Poskusni polet je opravil Macher 5. oktobra, z imenom Štajerska pa so novi balon krstili 19. oktobra, ko sta
botrovala temu dogodku društveni predsednik dr. Hanson in njegova žena; neposredno po krstu je sledil polet do Gleisdorfa. Prvi daljši polet so 7. oktobra 1913 opravili Hoffory kot pilot, doktorja Frank in Franz ter Macher. Ob prisotnosti številnih gledalcev so odleteli iz Mariborske plinarne ob 11. uri dopoldne in so po štiriurnem letenju na višini med 1000 in 2000 m pristali na Madžarskem.
Poslej niso bili poleti z balonom za Maribor nič nenavadnega. Vendar so 10. novembra 1913 meščani precej vznemirjeno spremljali spuščanje manjšega balona, ki ni mogel biti Štajerska. Ko je balon pristal na Pohorju, so mnogi pohiteli za njim v hrib, prvi pa ga je našel G. Grifold. V priloženem pismu je pisalo, da je lastnik balona M. K. iz Friedrichshafna; najditelju in vračniku je obljubljal nagrado in Grifold se je potrudil, da si jo je prislužil. To je prvi zabeleženi primer sondažnega balona na Slovenskem.
2. novembra 1913 je Macher spet poletel s Štajersko in tedaj je tudi on pristal na Pohorju. V noči med 12. in 13. novembrom 1913 je znova preletel Evropo in pristal blizu nemško-ruske meje ob Baltiku. 15. novembra pa je že sodeloval v balonskem lovu na lisico - in zmagal. Po tej prireditvi so balon Štajerska uskladiščili do naslednje sezone.
18. in 19. aprila 1914 je Macher z balonom Nadvojvoda Ferdinand sam preletel 840 km od Fischamenda do Trelleborga na Švedskem. Tokrat mu je naposled uspelo, da je preletel ne le do roba kopnega, marveč tudi čez Baltiško morje. S poletom, ki je trajal 31 ur in 12 minut, je postavil tovrstni avstrijski rekord.
Balon Štajerska je leta 1914 poletel samo enkrat. 10. maja se je dvignil z njim dr. Ficker in po triinpolurnem letenju pristal pri Koprivnici na Hrvaškem. Pri tem se je balon poškodoval; popravilo je potekalo le počasi, začela se je prva svetovna vojna. Dokaj živahnega balonarskega obdobja v Mariboru je bilo tako konec.

Vir: dr. Sandi Sitar; Letalstvo in Slovenci I.
 
< Nazaj   Naprej >

 
 
 
Glavni meni
Modelarstvo
FPV letenje
Moji modeli
Načrti
Moja vzletna steza
Kit kompleti
Članki in nasveti
Modelarski krožek
Alpski pokal ALC
Načrti za otroke
Video filmi
Programi
Dogaja se
2R fly Forum
2R fly forum celostranski
FPV forum
Blog
Mali oglasi
Kazalo strani
Prijava na forum





Pozabil geslo?
Registracija Registriraj se
Obiskovalci
Obiskovalci: 1,275,948 (started: 2006-01-01) Obiskovalci danes: 211 Obiskovalci vceraj: 295 Obiskovalci na dan: Ø 300.03 Max. visitors per day: 1,391 (at (date): 2013-12-04) Max. page views per day: 18,882 (at (date): 2015-12-03) Page views: 8,778,938 Page views today: 1,002 Page views yesterday: 886 Page views per day: Ø 2,064.34 Page views per visitor: Ø 6.88 Online: 2 Obiskovalci Max. online: 71 (at (date): 2013-08-05, 13:34:08) Page views this page: 4,919 Your own page views: 73 JavaScript enabled: 0% (c) 2006 www.joom.la
Vreme

Vir: rtvslo.si
 
Optimizacija spletne strani, objava novosti tudi na Slovenski digg in web-strani.si